Mitt intervju med Nils Bech

Enda en spinoff fra fredagens D2: Mitt intervju med Nils Bech, aktuell med albumet Echo.

Underveis i arbeidet med saken handlet den på et tidspunkt mer om konseptalbum, men det ble etter hvert tonet ned.

FOTO: TOVE SIVERTSEN

ØH: Hvorfor tror du det konseptuelle albumet har gjort et slags comeback i år? Fra Beyoncé og Solange Knowles til Kanye West, Frank Ocean og Karpe Diems Heisann Montebello.

NB: Jeg tror at de fleste som jobber med musikk, gjør det fordi de ønsker å formidle noe. Ved å lage et konseptalbum får du mulighet til å utdype tanker rundt temaet du ønsker å si noe om, som det er vanskelig å gjøre i løpet av kun én sang. Det er en bredere plattform.

Samtidig er det blitt et tøffere marked med flere artister, hvor du uavhengig av hvor «stor» du er som artist må kjempe om plassen i markedet. Det har vært forskjellige måter å ta plass på de siste årene, en periode gjorde artister utrolig store påkostede videoer, som for eksempel Lady Gaga, som laget nærmest små novellefilmer for å «kuppe» Youtube, eller at de slapp tre album så og si på rappen som Robyn og Lars Vaular. Det kan virke som om konseptalbumet er den siste i rekken av å ta plass.

ØH: Hva er den viktigste årsaken til at du endte opp med et lignede konseptuelt album selv i år?

NB: Dette er mitt tredje konseptalbum, og som jeg nevnte: om du ønsker å si noe om et tema, som i mitt tilfelle en 30-årskrise med Look Inside eller det første året med kjæresten med One Year, så er det for mangefasettert til å få inn på én låt på fire minutter. Med mitt siste album ønsket jeg å si noe om hvordan jeg selv og folk rundt meg strever med kjærlighet, noe jeg da gjør med å gi ut ni forskjellige historier rundt dette.

ØH: Hvor viktig er musikkvideoene for deg, og hvordan jobber (og tenker) du med dem?»

NB: Jeg er opptatt av å at musikkvideoen skal være med å utdype sangens innhold, gi formidlingen av den et ekstra lag. Det er også en anledning til å samarbeide med folk rundt meg utover det rent musikalske – fra regissører, skuespillere, fotografer og kunstnere til dansere, koreografer og sterke personligheter.

Kunstnerskapet mitt befinner seg alltid i et møte mellom noe eller noen – om det er kunsten og musikken eller mellom menneske og objekt, og videoen blir en mulighet til å skape nye uttrykk i møtet med andre. Prosessen starter ofte med at noen har en idé, det kan være meg eller andre jeg har jobbet med tidligere, og så er det er fullverdig samarbeid derfra, der alle har eierskap til prosessen.

Jeg jobber alltid med folk jeg kjenner og hvor jeg føler meg trygg på deres visjon rundt det kunstneriske, jeg er alltid med å utvikle konseptet til videoen og er med i hele prosessen på sett, i klippene, har innspill på regi, og har selv også regissert.Den mest konstante partneren jeg har i videoene er kanskje Cecilie Semec, som jeg ofte jobber med som filmfotograf, der jeg er trygg på at uttrykket føles sant og riktig – utover det er det like spennende hver gang.

Legg igjen en kommentar

