Mitt intervju med Emile The Duke

Tredje spinoff fra fredagens D2-sak: Mitt intervju med Emile The Duke, aktuell med Aasen tar helg – kanskje min personlige favoritt blant årets mange gode konseptalbum.

ØH: Hvorfor tror du det konseptuelle albumet har gjort et slags comeback i år? Fra Beyoncé og Solange til Kanye West, Frank Ocean og Karpe Diems Heisann Montebello.

ETD: Jeg vet i grunnen ikke, jeg har alltid vært en albummann og setter pris på å sette meg ned med noe som er gjennomtenkt. Én-og-én-singelkjøret funker ikke så bra på meg, når albumet slippes har jeg hørt 30-40 prosent av det allerede, og jeg foretrekker å bli servert hele retten på et fat i en fei og så sitte og kose meg med hele greia.

ØH: Hva er den viktigste årsaken til at du endte opp med et lignede konseptuelt album selv i år?

ETD: Jeg tror svaret på det rett og slett er at det er enkelt å gjøre det, syns jeg iallfall. Da jeg begynte å lage Aasen tar helg visste jeg ikke at det skulle bli et konseptuelt album. Det het egentlig Aasen privat en stund, inntil flere av låtene plutselig handlet om helg. Og da kom albumtittelen og et slags narrativ dannet seg i hodet, og så var det bare å fylle inn de to-tre låtene som trengtes for at det endte opp som et konsept. I tillegg savnet jeg selv et godt, gammeldags album med skits og en historie.

ØH: Hva er din personlige favoritt blant årets andre konseptalbum?

ETD: Jeg får ikke tid til å høre så mye på andre om dagen, men Kanye Wests The Life of Pablo har grodd, slik at jeg nå liker det veldig godt. Jeg likte det ikke ved første lytt. Jeg får ikke med meg så mye av hva som blir sagt, men jeg liker låtstrukturene, miksen og så videre, og har det som en slags referanse på «moderne» i studio om dagen.

ØH: Hvor viktig er musikkvideoene for deg, og for konseptet? Hender det at ideen til videoen kommer før låta?

EMT: Videoer er ikke nødvendigvis viktige uten en god idé. Jeg har en låt som heter «Secrets», og som jeg laget bare fordi jeg fikk videoideen i hodet først. Dessverre fikk jeg ikke med meg noen til å lage den, lagde den selv og den kunne vært bedre, men sånn er nå det. Musikkvideoer bør være interesante hvis de skal vare i fire minutter, når jeg ser at Beyoncé har video til hele albumet sitt, uansett hvor kostbart og pent det er, da gjesper jeg litt.

Legg igjen en kommentar

