Gratulerer med dagen, Anita Skorgan!

Anita Skorgan har bursdag på søndag, og det er 20 år siden jeg gjorde dette VG-intervjuet.

skjermbilde-2016-02-16-12-24-01


Navn: Anita Skorgan
Alder: 37
Familie: Sara på 11 med Jahn Teigen.
Bakgrunn: Utdannet musikkpedagog. Artistkarrieren startet i 1972. Har senere gitt ut rundt 15 plater. Har deltatt i den internasjonale Melodi Grand Prix-finalen fire ganger. Jobber nå med en juleplate sammen med Jahn Teigen, Svein Dag Hauge og Per Kolstad.

Anita Skorgan var 70-tallet. «Popens prektige speiderpike», som hun ble kalt, var overalt. Pianospillende ungjente, Melodi Grand Prix, melkereklame, diskoskaster og discoglad ungjente. I kveld vises NRK 1s mimreprogram om 70-tallet. Anita Skorgan, Ole Paus og Jonas Fjeld er gjester. Vi ga Anita noen stikkord fra hennes karriere

«Hylands hörna»?
– Jeg vant en talentkonkurranse i TV-programmet til Lennart Hyland. Premien var en opptreden i Japan, og det var en sjokkerende opplevelse. Jeg meldte meg på for moro skyld, og kunne ikke forutse hvor kjent jeg ble etter konkurransen

Diskos?
– Jeg var opprinnelig best i mellomdistanseløp, men det var slitsomt. Diskos var en mer bedagelig idrett for meg. Jeg kastet på det meste 38 meter, men karrieren sluttet i NM med tre døde kast

Disco?
– Det var stort da discoen kom til Norge, ABBA og Tina Charles. I ettertid var det mye elendig musikk, selv mange av mine egne sanger orker jeg ikke å høre på i dag

«Popens prektige speiderpike»?
– Det var ikke lett å ha en slik image. I dag har jeg møtt 20-åringer som har fortalt at de hadde meg som forbilde, men at de ikke klarte å leve opp til det. Det klarte ikke jeg heller. Jeg husker at jeg nirøyket på trass bare for å bryte imagen

Grand Prix i Israel?
– Det var mye bråk. Blant annet oppfordret representanter fra PLO meg til ikke å stille opp. Jeg hadde ikke peiling på det som skjedde i internasjonal politikk, jeg var jo veldig ung. Men jeg husker alle maskingeværene, helikoptrene og piggtråden

Schumann?
– Min første plate var en innspilling av Robert Schumanns Ausschwung. Det ble min første og siste klassiske plate. Jeg husker at Arne Bendiksen ville at jeg skulle spille inn klassisk musikk med popkomp, i sviskestil som James Last. Da la pianolærerinnen ned fullstendig veto.

Neil Young?
– I kveld spiller jeg Neil Youngs «Don’t Let It Bring You Down», en av de nydeligste sangene han har laget.

Opprinnelig publisert i VG.

Legg igjen en kommentar

