Mind Over MIDI: Elektronika med lav puls

Helge Tømmervåg, alias elektronika-artisten Mind Over MIDI, lot seg ikke stoppe av at plateselskapet Beatservice Records satte på bremsen etter 2005-albumet Monopoly.

I 2010-årene har Tømmervåg vært aktiv som aldri før, med hele tre utgivelser bare i år: Albumet Explore, kassetten Geophony og Fieldwork, en samling musikk og «field recordings».

Her følger min anmeldelse av andrealbumet, med cover av selveste Lars Fiske.

 

Mind Over MIDI
Ice Acoustik
Beatservice/Voices Of Wonder 1996
4/6

Iskald og rolig elektronisk musikk fra Helge Tømmervåg, på grensen til parodi av den «arktiske» Tromsø-technoen.

Plateselskapet Beatservice er spesialister på techno, da i stor grad den kjølige, nedstrippede og avslappede nordnorske varianten. «Arktisk techno» er et begrep, og høres best på fjorårets fine samleplate Arctic Circles eller med Biospheres utgivelser.

Helge Tømmervåg er fra Kristiansund, men legger seg tett opp til den kjøligste grenen av norsk techno. Ice Acoustik er kald og minimalistisk med et tempo godt under hvilepuls.

Tømmervåg har jobbet med elektronisk musikk siden tidlig på 80-tallet, først med synthduoen ToC, så med soloprosjektet Mind Over MIDI. Første album, Elektrical Aktivity, hadde spor for både lenestol og dansegulv, men Ice Acoustik er definitivt for lenestolen.

Musikken er uvirkelig og skummel: Svevende melodier pakkes inn av forsiktige og monotone rytmer og doser elektronisk skurr. Det går tregt, men det er også suggererende og avslappende i små doser.

I lengden savnes mer variasjon, men Tømmervåg har valgt å holde en stil gjennom hele plata fremfor variasjon. Åpningssporene «It’s gonna be alright», «Always with you» og «Emotional Consequences» er ren vellyd for ørevoksen, minimalistisk repeterende og drømmende. Så får jeg heller tilgi at det går mer på tomgang mot slutten.

Opprinnelig publisert i Osloposten.

Bonus: Ny Tid-notisen «Beatservice trapper ned» fra 2006.

Tromsø-plateselskapet Beatservice Records er i full sving med vårsesongen, men etter plateslipp fra Mind Over MIDI i februar og Cordion i mars tråkker selskapets sjef Vidar Hanssen inn bremsene. Han hiver ut sine mest kommersielle artister og tar pause ut året.

I 2007 lover Hanssen «en mye lavere profil», med bare to-tre album i året, fokus på «leftfield»-elektronika og en artistkjerne bestående av Biosphere, Cordion, Kolar Goi, Mind over MIDI og Flunk.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: