Hiphophistorie på Rockefeller: Runde 2

Lørdag 14. januar følger Juicy opp fjorårsuksessen Norsk hiphophistorie – live med en ny massemønstring på Rockefeller.

DJ Herkules og undertegnede er konferansierer i år, og i den anledning har jeg begått følgende oppsummering av hiphophistorien så langt – med spilleliste.

Den lange versjonen finner du her.

Skal vi sammenligne Spellemannprisen 2017, 2007 og 1997 med hiphopbrillene på? I år kjemper Cezinando, Karpe Diem og Lido om urbanprisen, og i tillegg er Cezinando og Karpe Diem nominert til tekstforfatterprisen, Cezinando til årets nykommer, Karpe Diem til årets album, Cashmere Cat til årets produsent og Karpe Diem og Klovner i Kamp til musikkvideoprisen.

I 2007 vant Darkside of the Force hiphopprisen foran Karpe Diem og Tungtvann, mens Mira Craig var nominert som nykommer og Stargate vant bransjeprisen.

I 1997 var saksofonisten Helén Eriksen, produsert av Tommy Tee og gjesta av N-Light-N, nominert innen «dance». Bel Canto vant, men Eriksen ble årets nykommer. Hiphop var ingen kategori.

Så det går framover.

De første norske hiphopplatene kom i 1990, fra Felony Force, MC Cey og A-Team (aka B.O.L.T. Warhead). Da B.O.L.T. Warhead ga seg i 1994, ble deres DJ, Tommy Tee, den nye kongen på haugen. Han spilte hiphop på radio, drev sitt eget plateselskap og knyttet til seg rappere som Warlocks og Opaque fra Oslo, Son of Light (aka N-Light-N)  fra Mandal og Diaz fra Jessheim. Alle rappet på engelsk. Kristiansand-gruppa Darkside of the Force og poprapperne i Multicyde var de eneste konkurrentene.

Tee Productions beholdt ledertrøya fram til 2000, da rapping på norsk slo gjennom. Gatas Parlament, Pen Jakke og Klovner i Kamp skrev norskspråklige tekster fra sin egen virkelighet. Jørg-1 fra Bodø (Tungtvann), Fremmed Rase fra Trondheim, Spetakkel og Freakshow (med Lars Vaular og John Olav Nilsen i rekkene) fra Bergen, Side Brok fra Ørsta og Jaa9 &OnklP fra Lillehammer viste at man kunne rappe på flere dialekter.

I 2002 slo engelskspråklig rap tilbake, med Paperboys og Madcon i spissen. Året etter kom duoen Equicez, som rappet på norsk, spansk og engelsk. Norsk hiphop ble stadig avskrevet som en døgnflue, sist i 2005, etter at soloplatene til OnklP og Cast fra Equicez floppet. Året etter albumdebuterte Karpe Diem, og siden har norsk hiphop vært en etablert størrelse.

I dag er ikke språk avgjørende for suksessen, selv om norsk nok står sterkest. Karpe Diem og OnklP er blitt folkehelter med norskspråklig rap, og følges av artister så forskjellige som Cezinando, Snow Boyz, King Skurk One, Kaveh og Big Daddy Karsten, Madcon har erobret Europa med engelske tekster og en fengende miks av hiphop, pop & r&b, mens opprinnelige hiphopere som Nico & Vinz, Cashmere Cat, Stargate, Nasty Kutt (Will Idap) og Lido har etablert seg i USA med musikk som utfordrer gamle sjangergrenser.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: