Hva veit du om rap fra «the Bay»?

I anledning tredje utgave av den norske mixtapeserien Golden State of Mind, en kjapp innføring i Bay Area-hiphop fra selveste G-Eazy.

Dette er et utdrag fra følgende D2-intervju. Sjekk ut musikken nederst i saken.

Mac Dre: Legend of the Bay

– Hva mener du? Er «the Bay Area» stort i Norge? Det er sinnssykt!

Da D2 nevner Thizzler on the Roof, en blogg som utelukkende dekker hiphop fra det folkerike området rundt San Francisco-bukten i California, våkner G-Eazy raskt fra dvalen mellom intervjuene denne onsdagen. Tidligere på ettermiddagen ble han intervjuet av Tommy Tee for P3s National Rap Show, en mann som har langt over gjennomsnittlig oversikt over lokale helter som Too $hort, E-40 og Mac Dre, men interessen er langt fra typisk, hverken for den jevne hiphopinteresserte nordmann – eller amerikaner.

Når toneangivende XXL Magazine plukker ut nye navn de har tro på i året som kommer, glimrer nesten alltid rappere fra Oakland, San Francisco, Vallejo, Berkeley, Richmond og San Jose med sitt fravær.

– Jeg vet ikke hvorfor, det er merkelig. Men «bukten» er sin egen boble, en «øy» med en veldig rik, unik og spesiell kultur. Og folk utenfor boblen skjønner seg ikke alltid på oss. Vi er et veldig stolt område, vi støtter våre egne, men når vi beveger oss utenfor «øya», blir andre ofte forvirret.

– Så hvor bør man begynne?

– Du bør starte med noen av de mest ikoniske artistene, våre stamfedre og helter. Hør på hvilket som helst Mac Dre-album, han var både stabil og hyperaktiv. Hør Son of A Pimp av Mistah F.A.B., et klassisk album, hør på E-40, hør på Too $hort, gjerne albumene fra 2000-tallet da Too Short jobbet med Lil Jon i Atlanta.

Atlanta og Oakland hadde midt i 2000-årene hver sin lokale festmusikk som satte preg på dansegulvene. Atlanta hadde «crunk», tunge rytmer, synthstøy og slagordaktige refrenger. Oaklands «hyphy» er tyngre på bassen, ja tyngre på alt, slang, beats, festing. E-40s «Tell Me Where to Go» spilles fortsatt i bukten, ifølge G-Eazy.

– Hyphy er fetteren til crunk. Jeg vokste opp på hyphy. Det var en kulturell greie, med egen dans, egne fester, eget dop, egen slang og sin egen mote.

I tenårene stoppet verden for G-Eazy der San Francisco-bukten sluttet. Moren tvang ham ut av boblen.

– Å bo rundt bukten er som i filmen The Truman Show, det er intet utenfor boblen. Moren min skaffet meg et universitetsstipend i New Orleans, der jeg studerte musikkindustrien, som var det eneste hun så for seg at jeg kunne være interessert i. Det var riktig tenkt, men det var også et kultursjokk, både i form av rike medelever med egne biler, og kulturen i byen, med alt fra bounce-musikk til brassband. Og Lil Wayne, han var kongen av verden da, det var da «Mikstape-Weezy» var på toppen, rett før han ga ut Tha Carter III. Han er trolig min største inspirasjonskilde utenfor bukten.

Her er de tre mixtapene i Golden State of Mind-serien:

Og her er min innføring i Bay Area-musikk etter 2000.

Og her er en Spotify-liste med eldre gull.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: