Flu Hartberg myldrer

Til fredagens D2-sak om myldrebøker gjorde jeg også et kjapt intervju med Flu Hartberg, som med Borte vekk i byen (2011) og Borte vekk i verdensrommet (2016) har laget to myldrebøker som har vært vinnere her hjemme

Men intervjuet ble kappa fra saken, så her er det.

ØH: Har du inntrykk av at myldrebøker stiger i popularitet? I så fall, hvorfor?

FH: Jeg tror detaljerte billedbøker alltid har vært en favoritt blant barn, men begrepet «myldrebok» hadde jeg aldri hørt før markedsfolkene i forlaget brukte det om Borte vekk i byen. Men jeg kjente så klart til Hvor er Willy?, som også mine bøker er en tradisjon etter. Jeg var aldri så glad i Willy/Waldo selv, for jeg synes tegningene – tross at de var fullspekket – var veldig repeterende og kjedelige. En god myldrebok bør kunne underholde og engasjere barns fantasi, og det er en fordel om voksne og barn kan ha glede av bøkene sammen. Grunnen til at det er mer blest rundt myldrebøker nå må vel være at det finnes flere – og bedre – alternativer av sjangeren enn før.

ØH: Hvor utmattende er det å tegne, jeg kan se for meg at det kan være vanskelig å komme igang?

FH: Tegne er det absolutt beste jeg vet, og det er aldri utmattende eller kjedelig. Under arbeidet med Borte vekk…-bøkene hadde jeg gigantiske ark teipet opp på treplater hjemme i stua, så jeg kunne sitte med disse på fanget (eller ligge oppå dem) og tegne i sofaen. Det føltes mer som et slags håndarbeid på kveldstid mer enn en jobb. Men det skal sies at i slutten av fargeleggingsprosessen opp mot deadline var jeg ganske svett.
ØH: Har du noen nye myldrebøker under planlegging?
FH: Det viser seg at jeg trenger en god pause etter å ha laget en myldrebok. Jeg har behov for å ha mange ulike prosjekter, og jeg gidder heller ikke melke konseptet, eller gjøre noe jeg ikke er inspirert til. Jeg prøver å lage bøker som jeg selv ville elsket som barn, og jeg tror det skinner igjennom dersom skaperen har lagd boka basert på feil motivasjon, tjene penger eller vinne priser for eksempel. Men nå begynner det å murre én idé jeg har lyst å teste ut til en ny type interaktiv myldrebok, så får vi se om det lar seg gjennomføre.
Én kommentar

  1. […] Hele intervjuet med forlegger Anitra Figenschou og myldreboka Norske byer fra A til Å især. Selve saken leser du her, mens Flu Hartberg svarer her. […]

Legg igjen en kommentar

