Molværs unoter: Da jeg krangla med Nils Petter Molvær

ECM- bonus: Surmaget 2003-angrep på det jeg oppfatta som Nils Petter Molvær-sutring.

Nils Petter Molvær er en av Norges mest fordomsfrie jazzmusikere, men har nå rotet seg bort i umusikalsk sutring over hvor lett det er å være popmusiker.

Med albumene Khmer, Solid Ether og NP3 har trompetist Nils Petter Molvær gjort en stor innsats for å bryte ned grensene mellom jazz, elektronika og klubbmusikk, og fordomsfriheten hans bidro sterkt til å få norsk jazz ut til et nytt og stort publikum. Dessverre viser han at gamle musikalske fordommer lever i beste velgående i et ferskt intervju med nettavisen Ballade.no.

”Jeg overlever som jazzmusiker, men å si at jeg er rik, ville være en dum overdrivelse. (…) En popmusiker [kan] promotere et album i tre år uten å spille live, hvis du skjønner hva jeg mener. Jazzmusikere er nødt til å innfinne seg på scenene”, sier han i intervjuet.

Bakgrunnen er skuffelse over at et stort platesalg, intens turnering og strålende kritikker ikke gir store inntekter. På forrige turné tapte Molvær 300 000 kroner, et tap som fortsatt svir.

Men hvilke popmusikere er det Molvær egentlig tenker på? I Norge er det bare Lene Marlin som passer til beskrivelsen, og det var helt andre grunner enn kunstnerisk latskap som holdt henne borte fra musikklivet i tre år. Briskeby prøvde seg på Molvær-formelen, men fant ut at langt færre var interessert i platen og konsertene deres tre år etter debuten.

Intervjuet er gjort med den engelskspråklige utgaven av Ballade, så kanskje det er de internasjonale stjernene Molvær tenker på? Men Britney Spears, Kylie Minogue, Justin Timberlake, Christina Aguilera og Beyoncé Knowles holder alle høyt tempo; med stadige plateutgivelser, konserter, promotering og så videre. Karrieren blir ikke langvarig dersom du følger Molværs ”råd”.

Molværs sutring er rotfestet i en seiglivet norsk oppfatning om hvor lukrativt det er å være popstjerne. En misoppfatning Norsk kulturråd gjorde sitt beste for å avlive i fjor gjennom to tykke rapporter. ”Popmusikken har vært betraktet som kunstnerisk undermåls, uten hjemstavnsrett i den spesifikt nasjonale kulturtradisjonen og dessuten økonomisk fullt ut i stand til å klare seg selv”, skriver medieprofessor Jostein Gripsrud i Populærmusikken i kulturpolitikken.

For å få en årsinntekt på 300 000 kroner må du selge 80 000 album i Norge, heter det i rapporten. Et albumsalg på respektable 20 000 kan du ikke leve av. 80 000-grensen er i år bare passert av Lene Marlin og Jan Werner, selv om Morten Abel er like ved.

Dette er en viktig årsak til at både Populærmusikken i kulturpolitikken og Kulturråd-rapporten Musikkliv og musikkpolitikk på hver sin side går inn for økt støtte til popfeltet og en oppløsning av genregrensene i kulturpolitikken. Det er rundt 100 000 utøvere, 300 spillesteder og 30 festivaler innen pop og rock-feltet i Norge, og de fleste tjener så lite at de må regnes som en del av det frivillige musikklivet. Med sine flåsete uttalelser om popartistenes bekymringsløse liv har Nils Petter Molvær fornærmet minst 99.950 av dem.

Opprinnelig publisert i Aftenposten. Molværs svar ligger dessverre ikke på nett, men han svarte godt for seg, så jeg legger svaret ut her. 

Å koke suppe på en spiker er greit nok, men det smaker ingenting.

I Aftenposten søndag 14. desember kokte journalist Øyvind Holen i hop et angrep på meg der jeg fremstilles som sutrete og fordomsfull i forhold til popmusikere. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i hans beskrivelser. Hadde han giddet å ringe ville han oppdaget at dette ikke er noen sak i det hele tatt – eller enda enklere: Holen kunne ha lest hele intervjuet i Ballade.

I stedet har han plukket ut småbiter fra et intervju som ble publisert både i engelsk og norsk versjon på nettsiden Ballade.no. Når utgangspunktet tydeligvis har vært å skape oppkonstruerte fiendebilder, blir det lettere å forstå artikkelen, men den blir ikke sannere av den grunn.

Siden Holen tydeligvis må være forutinntatt, så la meg gjøre det fullstendig klart: Jeg er hverken sur eller sjalu på popmusikere Jeg tror ikke det er spesielt lett å overleve som popmusiker Jeg er ikke misfornøyd med min situasjon som musiker, hverken kreativt eller økonomisk.

Ja, det koster masse penger å dra på turne med et stort band Jeg er privilegert som får reise verden rundt.

Jeg får spille min musikk som betyr mye for meg, jeg har et fabelaktig band og et relativt stort publikum, Hvorfor skulle jeg sutre?

Når det gjelder tallene som Holen slår i bordet stiller jeg meg skeptisk. Det må være svært fantasifullt å mene at det finnes 100 000 popmusikere eller popartister i Norge – entendet skulle inkludere både halv- og helprofesjonelle. Da korpsbølgen var på sitt høyeste fantes det så vidt jeg husker 75 000 musikere «innrulert».

Mer tallmagi
Og her er mer tallmagi fra Holen. At man må selge 80 000 plater for å få en rimelig årsinntekt sier muligens noe om nevnte journalists lønnsnivå, for sannheten er at et slikt opplag innebærer en NCB-inntekt alene på ca. kr 600 000. I tillegg kommer royalties som lett kan beløpe seg til kr 800
000.  Med et slikt opplag må vi anta at platen spilles mye på radio og TV, og dermed kommer forholdsvis store tonoinntekter på toppen.

Etter å ha konferert med fagfolk, kan det synes som om 20 000 solgte plater er atskillig nærmere virkelighetens verden når det gjelder en bra årsinntekt. Forøvrig selger de fleste jazz- og popmusikere knapt en tiendel av dette.

Slik jeg kjenner musikermiljøet eksisterer det snarere fellesskap enn fiendeskap mellom de to musikkgenrene. Det var, er og forblir min mening – uansett hvor mye «journalistisk« suppe Aftenposten måtte finne på å koke.

Nils Petter Molvær

 

Legg igjen en kommentar

