Mary J. Blige er tilbake med Strength of a Woman, hennes 13. studioalbum siden den klassiske 1992-debuten What’s the 411?.
Ustø på karrieren hennes? Hvorfor ikke begynne med en samleplate?
Mary J. Blige
Reflections (A Retrospective)
Geffen/Universal 2006
Takket være hits som «One» (med U2), «As» (med George Michael), «911» (med Wyclef Jean) og «Family Affair» har «the queen of hip-hop soul» fått et publikum i Norge.
Denne samleren er gjerrig på informasjon, men gavmild på låter fra hennes banebrytende samarbeid med Sean «Diddy» Combs tidlig på 1990-tallet, via hennes mest kjente duetter, og fram til fire helt nye låter. Strålende etterutdanning for alle med bare et overfladisk forhold til divaen.
Opprinnelig publisert i Ny Tid.
Mary J. Blige
The Breakthrough
Geffen/Universal 2005
5/6
Mary J. Blige setter skapet på plass. Igjen.
Gjør Mary J. Blige aldri noen feil? I privatlivet har hun hatt mye trøbbel, det vet alle som hører etter, men som ”dronningen av hiphop-soul” har hun gjort få feilsteg i løpet av sine snart 15 år i bransjen.
Verken dølle remiksplater eller duetter med George Michael og Elton John har rokket med posisjonen, og på sitt sjuende album tar hun sjansen på å gjøre U2s ”One” i duett med Bono. Og synger hele U2 fullstendig ut på sidelinjen.
The Breakthrough kjører slalåm mellom klassisk soul og hiphopfarget r&b, krydret med ett av Bliges varemerker: Samplinger hiphop-publikummet kjenner godt fra klassiske raplåter.
Produksjonen er enten ved ringrever som Rodney Jerkins, Raphael Saadiq og Jimmy Jam & Terry Lewis eller mer ukjente ungsauer, og kanskje nettopp derfor høres dette både tidløst og moderne ut.
Låtene renner over av kjærlighetserklæringer til ektemannen, Kendu Isaacs, men Marys fortid dukker stadig opp: ”Put my life all up in these songs, just so that you can feel me,” synger hun. Vi føler deg, Mary!
Mary J. Blige
Love & Life
Geffen/Universal 2003
5/6
Dronningen vender tilbake til røttene.
Gjenoppreisningen av Sean ”Puff Daddy/P. Diddy” Combs fortsetter med uforminsket styrke. Nå vender produsenten tilbake til Mary J. Blige, som han selv døpte ”the queen of hip hop soul”, noe som resulterer i hennes mest gjennomførte plate siden 1994s My Life.
Blige og Diddy hiver seg på retrokarusellen som dominerer i dagens hiphop og r&b, slik at Blige får vrenge sine følsomme stemmebånd over klassiske hiphoprytmer med gjestespill fra stjerner som 50 Cent, Method Man, Eve og Jay-Z.
Diddy bruker samplinger hiphopkjennere lett gjenkjenner fra artister som A Tribe Called Quest, Naughty By Nature, Digable Planets, Grand Puba og Wu-Tang Clan, noe som gir et inntrykk av at Blige rett og slett synger over klassiske 90-tallsproduksjoner.
Jeg faller i alle fall pladask, og Love & Life minner oss nok en gang på hvilken revolusjonerende artist Blige var da hun debuterte. Det er hun ikke lenger, men hun lager fortsatt en rørende, fengende og unik blanding av hiphop, soul og blues.
Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.