Spilleautomatens kulturhistorie

Boka Insert Coin gir deg alt du vil vite om spilleautomater, men ikke våger å spørre om.

Ludde Nordenskjöld har skrevet boken for alle som har meid ned romvesen i Space Invaders mens en gjeng skuelystne hengende over skulderen, gjerne i dunkelt belyste lokaler der sigarettrøyken ligger stinn. I forrige årtusen måtte man våge seg ut fra hjemmets lune rede for å spille dataspill, eller som Nordenskjöld sier det i boken Insert Coin: Arkadspelens uppgång och fall i Sverige: «Arkadespill var som en smaksprøve på fremtiden.»

– Arkadespillene lå teknisk sett alltid et skritt foran konsollspillene. Det du spilte på tv-en hjemme var ikke like avansert som det du kunne oppleve på en spillautomat. Grafikken var dårligere, figurene ble mindre, lydeffektene og musikken mer pipete. Arkadespillene var veiviseren for hvordan spillene der hjemme forhåpentligvis skulle bli, forklarer Nordenskjöld.

Der han som 13-åring syklet en mil for å putte en femkrone på Gradius III-spillet som sto på den lokale pizzeriaen, har han som voksen begravd seg dypt i materien. Dermed er Insert Coin blitt spilleautomatenes kulturhistorie, her er det også plass til enarmede banditter og flipperspill.

Nordenskjöld sporer opp  spillere og bransjefolk, titter myndighetene i kortene og avlegger de gamle spillebulene og spill som Breakout, Pacman og Street Fighter en visitt. Forfatteren oppdaget mye nytt i gravearbeidet, ikke minst ble han overrasket over hvor store penger som var i spill da enarmede banditter var lovlig i 1970-årene, men det kanskje mest overraskende var hvordan  det svenske spillselskapet Cherry reddet den amerikanske giganten Atari i 1970-årene.

– Atari lå så dårlig an økonomisk at grunnleggeren Nolan Bushnell, som oppfant arkadespillet, planla å selge firmaet. Men Cherry-selskapet støttet Atari økonomisk, og om Bushnell hadde solgt Atari, kunne dataspillets historie ha sett annerledes ut i dag.

Nordenskjöld innrømmer at hans syn på arkadespillet er preget av nostalgi, men står fast ved at noe er gått tapt fra tiden da geografien begrenset spilltilgangen til en håndfull alternativer til dagens enorme og lett tilgjengelige tilbud.

– Det er en klisjé at ting var enklere før, men når det kommer til tv-spill er det sant. De gamle spillene var kjent for sin enkelhet, terskelen er mye høyere i dagens spill. Det er ofte en historie du må sette deg inn, du må gjennom en rekke ulike valg før du kan begynne å spille, og det tar tid å sette seg inn i hvordan alt fungerer. I et arkadespill holdt det med å stappe inn en mynt og trykke på «start».

Opprinnelig publisert i D2.

Ludde Nordenskjöld
Insert Coin: Arkadspelens uppgång och fall i Sverige
Dokument Press 2017, 208 sider

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: