Teaterhøsten 2002

Scenekunstuka, bonus for spesielt interesserte: Min sak om teatersesongen 2002.

Tre søstre, foto: Nationaltheatret

I kveld innleder Nationaltheatret kampen om teaterpublikummet med premieren på Tsjekhovs Tre søstre. Og i løpet av de 12 neste dagene står like mange scenepremierer i kø.

Nasjonalballetten låner slagordet «are you ready for some darkness» fra Turboneger for å reklamere for «Dracula», Oslo Nye Teater holdt åpent hus for første gang på flere år lørdag og utenfor Nationaltheatret campet håpefulle for å få gratisbilletter til en forhåndsvisning av «Vildmåken» i morgentimene i går.

I morgen begynner teatersesongen for alvor, og med 13 premierer på 13 dager er konkurransen hard.

FORNØYD MED SALGET
Men ved Nationaltheatret, Oslo Nye og Den Norske Opera er stemningen optimistisk.

– Sesongpremierene på «La bohéme» og «Rigoletto» er allerede i ferd med å bli utsolgt med et besøksbelegg på 96 og 85 prosent, mens våre mindre kjente forestillinger også selger bra, sier Liv Beate Skardahl, markeds- og kommunikasjonssjef ved Operaen.

Halvparten av billettene til Nasjonalballettens ti «Dracula»-forestillinger er solgt, det samme er 60 prosent av billettene til den norske opera-premieren «Cirkus Terra» – som framføres fire ganger. Salget til barneoperaen «Dokkedoktoren» ligger litt under 50 prosent.

– Dette er bra når vi snakker om ballettpremierer, nye norske operaer og barnearrangementer. Vi merker ikke konkurransen fra teatrene, selv om vi må innrømme at vi håper på regn og kulde snart.

For selv om premierene står i kø er teatrene mer bekymret for fortsatt sommervær enn konkurrentene. Teatrene samarbeider slik at premierene sjeldnest mulig faller på samme dag, mens premieretettheten fører til økt oppmerksomhet rundt selve teatersesongen. Da får en heller leve med at stykkene får mindre enkeltvis omtale, synes Erik Årsland, informasjonssjef ved Oslo Nye.

– Vi har solgt 6.000 av 24.000 billetter til «Hvem er redd for Virginia Woolf?» på Oslo Nye og 4.000 av 10.800 til «Den syngende frøken Detektiv» på Centralteatret. Vi er godt fornøyd med så høye salgstall allerede før premierene, for vi snakker tross alt om et seriøst drama og et nytt stykke – og ikke like kommersielle stykker som musikaler som «Chicago» og «Kabaret», sier Årsland.

IBSEN HOLDER KOKEN
På Nationaltheatret starter den åttende Ibsen-festivalen i morgen, og tradisjonen tro møtes festivalen med kritikk. VGs Yngve Kvistad synes festivalen er tynn og profilløs, og synes den like gjerne kunne vært avlyst. Det skremmer tydeligvis ikke publikum.

– Vi har allerede et snittbelegg på 71 prosent for de to ukene festivalen varer, der gjestespill som «Gengångare» og «Lille Eyolf» selger aller best. «Når vi døde våkner» på Torshovteatret har allerede belegg på 85 prosent de nærmeste 14 dagene, mens «Tre søstre» på Hovedscenen har et belegg på 60 prosent i festivalperioden. Vi ligger akkurat der vi skal, sier Ba Clemetsen, kommunikasjonssjef ved Nationaltheatret.

Hun ser på sesongstarten på teatrene som en stor jippo; en periode da hele Oslo blir ferdig med sommerferien, starter høsten og ting igjen begynner å skje i Oslo.

Ved Det Norske Teatret er ikke forhåndssalget like bra, i alle fall ikke på Carlo Goldonis «Ekteskap. Basta!» – som har premiere på Hovedscenen lørdag. Her er belegget på de ti første forestillingene bare på 29 prosent, mens de tilsvarende tallene er 42 prosent på Aleksandr Vampilovs «Andejakt» på Scene 2. Men prosjektgruppa Uten Filters forflytning av Hedda Gabler til Grünerløkka i «Hedda», som er en del av Ibsenfestivalen, selger bra – med et belegg på 73 prosent.

– Våre to første premierer er på stykker som ikke er særlig kjent blant publikum. Da er aldri billettsalget spesielt høyt, og vi må alltid vente til etter premieren før det begynner å selge. Det er ikke noe nytt, sier Ida Michaelsen, informasjonssjef ved Det Norske Teatret.

TJUVSTART PÅ BLACK BOX
– Men vi har relativt høyt salg på «Hedda Gabler», som er kjent og som derfor har et høyere publikumsdrag før premiere. Tolv premierer på en uke er mye, men vi åpner alltid høsten på alle tre scenene hos oss og er vant med konkurranse, fortsetter Michaelsen.

På Black Box Teater har de allerede tjuvstartet teatersesongen med Sølvi Edvardsens «Black Bride» 20. august, og «Velkommen til Færøyene» av Jo Strømgren – som hadde premiere fredag.

– Vi minner mer om rockeklubber både booking- og publikumsmessig. Vi må stille inn programmene våre etter kompanienes turnéplaner og det er også slik at svært mange kjøper billett i døra – ikke på forhånd, forklarer informasjonskonsulent Marianne Dyrnes.

Men med én avsluttet forestilling og én i full gang har Black Box også noen fasittall for interessen.

– Sølvi Edvardsen trakk i snitt 100 publikummere per dag, mens vi ble nødt til å øke setekapasiteten på «Velkommen til Færøyene» fra 71 til 100 på premieren. Men etter premieren har belegget ligget på 30 til 50 prosent. Nå venter vi på høstvær og håper folk finner veien inn i teatersalen!

Kommende premierer

  • Black Box til og med 15. september: «Velkommen til Færøyene» av Jo Strømgren Kompani.
  • Nationaltheatret 29. august: «Tre søstre» av Anton Tsjekhov.
  • Nationaltheatret 30. august: «Lille Eyolf» av Henrik Ibsen.
  • Den Norske Opera 31. august: «Dracula» av Bram Stoker, Michael Pink, Christopher Gable og Philip Feeney.
  • Kulturkirken Jakob 31. august: «Terje Vigen» av Henrik Ibsen.
  • Det Norske Teatret 31. august: «Ekteskap. Basta!» av Carlo Goldoni.
  • Dukketeatret 2. september: «Hvem skal trøste Knøttet?» av Tove Jansson.
  • Det Norske Teatret, 3. september: «Hedda Gabler» av Henrik Ibsen, med prosjektgruppa Utan Filter.
  • Torshovteatret 4. september: «Når vi døde våkner» av Henrik Ibsen.
  • Centralteatret 5. september: «Den syngende frøken Detektiv» av Klaus Hagerup og Nils Nordberg.
  • Det Norske Teatret, 5. september: «Andejakt» av Aleksandr Vampilov.
  • Oslo Nye 6. september: «Hvem er redd for Virginia Woolf?» av Edward Albee.
  • Den Norske Opera 7. september: «Dokkedoktoren» av Bengt Perry.
  • Nationaltheatret 10. september: «Medea» av Evripides. Sesongpremiere.
  • Black Box 10. og 11. september: «Orpheus Glance» med Motus.

Opprinnelig publisert i Dagsavisen.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: