D2 fyller 10 år: Oslonights.no

Blei du fotografert av Tonje Skjervold på by’n i 2007? Du var ikke alene.

Her er min D2-sak om Oslonights.no.

Bildene finnes fortsatt i arkivet, som her, her eller her.

D2 fredag 7. desember 2007, foto Kristine Jakobsen.

Dersom Tonje Skjervold aldri har tatt bilde av deg, går du ikke på klubb i Oslo. Nå satser hun på utelivsbloggen Oslonights.no.

– Hvor mange bilder jeg har tatt? Å gud, la meg se: 600 bilder på én kveld, tre kvelder i uka, i to år, hva blir nå det?

Mens Tonje Skjervold finner ut at hun ifølge sitt eget regnestykke har tatt 93.600 bilder av feststemte bytryner i Oslo, skal vi se litt på hennes nærmeste konkurrenter. VG, Se og Hør og resten av kjendispressen henger fortsatt igjen blant a- og c-kjendisene på de røde løperne på ymse premierefester. Kingsize.no og Stress.no finner bare frem fotoapparatet på hiphoprelaterte arrangementer, Smuglesning.no har ikke tatt av, mens Dagbladets Kjendis.no legger ut et drøyt dusin bilder i spalten ”bytryner” en gang i uken. Et knippe av disse trykkes i Dagbladet Fredag.

Et heller trist skue, synes Skjervold, som mener sjangeren utelivsfotografi er sørgelig underspilt i Norge. De to siste årene har hun lagt ut titusenvis av bilder på bloggen til dj-kollektivet Jaywalkers, som kjæresten Christian Bielke – alias Johnny Jaywalker – var med å starte.

– Jeg fatter ikke hvorfor ingen kommersielle aktører utnytter potensialet i bildeserier fra utelivet. Hvorfor satser ingen tungt på dette? Hvorfor har ingen ansatt meg?

Avhengighetsdannende
Nå har ikke Skjervold akkurat jobbproblemer. Hun rekker å lansere NRKs nye nettradio for hiphop og r&b, P3 Banger, ved nyttår, før hun fortsetter til ny stilling som prosjektleder i kommunikasjonsbyrået Dist. Samtidig trapper hun opp utelivsfotograferingen, for i desember lanserer hun og Bielke nettsiden Oslonights.no

– De fleste av dagens utelivsblogger er sterkt knyttet til hiphopscenen i Oslo, og ganske musikkfokuserte. Oslonights skal derimot bare handle om bilder, og tanken er at vi skal fange opp alle jentene som leser moteblogger, og ikke bare musikkgutta.

For Skjervold anser utelivsfoto som reportasje, glamour, sladder og mote i ett. Bildene hennes er populære blant de som var der, de som ønsker at de var der, og de som trygt kunne holde seg hjemme – fordi bildene beskriver stemningen slik at de føler at de ikke gikk glipp av all moroa.

– Mote er og blir sterkt knyttet til fest og uteliv. I dag er mange fotografer og motejournalister veldig opptatt av gatemote, og vi ser flust av bilder av folk på gata i dagslys. Men jeg mener det er på klubbene man ser trendene først og størst. Det er der folk pynter seg, og kler seg i det nyeste, det mest vågale og det mest edgy.

Oppslukende hobby
Tonje Skjervold anser fotograferingen mer som hobby enn jobb, og tar bare bilder fra fester hun selv har lyst til å gå på. Så dersom du har svingt svansen på Blå, Rå, Spasibar og Parkteatret, går på hiphopkonserter, eller er ivrig gjest på all slags releaseparties og sleppefester, er sjansen stor for at du har møtt Tonje og kameraet hennes.

– Jeg har alltid vært glad i å ta bilder, men ikke fordi jeg er så opptatt av det kunstneriske eller tekniske. Jeg liker å ha minner og se tilbake på kvelden som den var. Nå klarer jeg knapt å gå ut uten kamera, for da ser jeg bare alle fotomulighetene som går fra meg.

Hun knipser gjerne i det skjulte, men spør alltid om det er greit om hun legger ut bildet på bloggen. De fleste sier ja. Den siste tiden er snarere problemet de som blir sure fordi de ikke blir tatt bilde av.

– Bare det siste året har holdningene endret seg dramatisk, og folk viser en enorm eksponeringsvilje. Det er nesten ingen som sier nei lenger. Jeg liker closeupbilder av ansikter, mens motefoto som regel er veldig opptatt av helfigurer. Jeg går veldig tett på folk, men hadde fått angst selv.

For Skjervold hater å bli tatt bilde av. D2 måtte forhandle lenge for å få være i nærheten av henne med fotoapparat da hun selv skulle knipse bilder på Blå en torsdagskveld, og helst ville hun nok sluppet å stå foran kameralinsen i det hele tatt. Løsningen ble å knipse henne før massene ankom Blå, slik at hun fikk hygge seg i fred da hun knipset sine egne bilder utover kvelden

– Det er litt paradoksalt, spesielt siden jeg er veldig opptatt av det private og det nære. Jeg er ikke interessert i bilder av kjendiser på røde løpere, men knipser folk mens festen er på høyden. Hvis Aylar er der, tar jeg bilde av henne, men dette er om og for et miljø, en urban ungdomskultur, der mange er interessert i å se mest mulig. Jeg er mest opptatt av trendsetterne og opinionslederne, og de mener jeg man finner i klubbmiljøet.

Pusher grenser
Selv om utelivsfoto ennå er en ny og uskyldig bransje i lille Norge, er interessen eksplosiv i utlandet. Amerikanske sider som Lastnightsparty.com, Misshapes.com og Thecobrasnake.com går lenger enn det Skjervold drister seg til.

– Jeg er opptatt av å pushe grensene, og har tatt bilder på hjemmefester og av folk som ligger utslått på gulvet. Men jeg har jo moral, og er ikke slem med folk. Jeg spør alltid om lov, og er ikke interessert i å ta bilder på nachspiel, eller av folk som viser pupper, spyr og driter seg ut. Men om noen år vil jeg tippe at vi har langt villere tilstander i Norge.

Det store mysteriet for Skjervold er hvorfor det er så få kommersielle aktører som viser interesse for utelivsblogger i Norge. Den oppvoksende Facebook-generasjonen er med på notene, men blant Tonjes egen generasjon og eldre er skepsisen fortsatt stor overfor blogosfæren.

– Folk har misforstått hva en blogg er for noe, og annonsører forholder seg ikke til en nettside hvis den har en blogspot-adresse. Men fotografier fra klubbmiljøet er et kjempemarked for både medier og annonsører. Stoff om unge, pene og pyntete mennesker på klubb burde være ekstremt salgbart, og det er dessuten svært avhengighetsdannende. Vi har et lojalt publikum, og er jeg sent ute med oppdateringer, bombarderes jeg med sms fra folk som lurer på når bildene legges ut.

Når historien om nattelivet i Oslo på 2000-tallet en gang skal skrives, sitter Skjervold på et enormt materiale. Der 90-tallsklubber som SoWhat!, Headon, Skansen og Jazid må slite for å samle bilder av gjestene fra glansdagene, har Skjervold alt stoff til flere bøker. Noe som også er under planlegging, i stil med den ferske boken til nettsiden Misshapes.

– Jeg har et helt sinnssykt lager av dokumentasjon. Jeg anser arbeidet mitt som en føljetong fra utelivet i Oslo.

Fakta – Tonje Skjervold (anno 2007)

* Journalist og fotograf, med bakgrunn fra NRK, Eller og Kingsize.

* Har vært utelivsfotograf for http://www.thejaywalkers.blogspot.com, Eller og Kingsize.no.

* Lanserer i desember Oslonights.no med kjæresten Christian Bielke.

* Var med å planlegge NRK-nettradioen P3 Banger, som skal satse på hiphop og r&b.

* Begynner i januar i ny jobb i kommunikasjonsbyrået Dist.

Undersak: Konkurrentene ruster opp

Det ligger an til økt kamp om de mest fotogene bytrynene.

Hiphopmagasinet Kingsize ruster opp satsingen på utelivsfoto, etter at fotoseriene fra konserter og klubbkvelder i Oslo har vist seg mektig populære.

– Vi har satset mye på utelivsfotografering de siste par årene, nettopp fordi det er noe av det mest populære stoffet på nettsiden vår. Vi merker at folk er ivrige etter å sjekke ut om det har blitt lagt ut bilder av dem eller vennene sine, forklarer Kingsize-redaktør Mathias Rødahl.

Han røper også at magasinet har ekspansjonsplaner, som både omfatter andre byer og nett-tv.

– Kingsize TV er en slags videreføring av utelivsfotograferingen, og samtidig er vi i gang med å finne faste fotografer i Trondheim og Bergen, siden dette er byer der det skjer veldig mye på utelivsfronten.

Legg igjen en kommentar

