1990-åra: Kampen om platekundene

Husker du da det var kamp mellom Akers Mic, Virgin Megastore og Free Record Shop? Platekompaniet var den edgy utfordreren – og bransjen fikk ytterligere konkurranse fra nisjebutikker som HS Records, Voices of Wonder, Sound of Noise, Tiger og Music Maestro.

Denne saken skreiv jeg i Osloposten på tampen av 1990-åra.

Kampen om platekjøperne blir stadig hardere. Samtidig som de store kjedene kjemper om å være best på priser, åpningstider og vareutvalg, spretter flere og flere spesialbutikker opp.

Samtidig som de store platebutikkene satser på størrelse, vareutvalg og lave prise og norske plateselskap prøver å komme inn i hyllene hos Prix, Rema og Rimi, flokker musikkelskerne til nisjebutikkene. Den lille techno/house-butikken HS Records i Møllergata har for eksempel en årlig omsetning på ni millioner kroner.

– Konkurransen fra nisjebutikkene gjør at de store butikkene må skjerpe seg, mener Rolf Kristian Presthus, daglig leder i Platekompaniet.

Priskrig
Platekompaniet kom nylig best ut på en pristest utført av Aftenposten. Butikkene selger flere bestselgere til under hundrelappen, men Presthus mener ikke vi går mot en ny priskrig.

– Det er ingen priskrig, heller en langsiktig og aktiv bruk av prising. Vi dumper ikke prisene, men misjonerer for plater vi liker.

I tillegg til pris og åpningstider konkurrerer butikkene om utvalget. Akers Mic åpnet nylig en butikk med 16-årsgrense, og satser spesielt på data og multimedia sammen med Virgin Megastore og Free Record Shop. Denne spredningen i vareutvalget kan føre til ny grobunn for nisjebutikkene, som kun satser på musikk.

– Jeg tror ikke det er plass til flere spesialbutikker. Trolig vil heller spesialbutikkene etablere seg i butikkjedene, såkalte «shop-in-shop»-løsninger, mener Jarl Moe i HS Records, som satser på en slik avtale med Hysj! Hysj!-kjeden.

Inn i varmen
Techno/house-butikkene går klart best av spesialbutikkene, Music Maestro har flyttet inn i kjøpesenterets varme i Arkaden.

– Musikksmaken hos ungdom blir stadig mer personlig og bevisst. Store navn betyr ikke så mye lenger, sier Vegard Nordhagen i Music Maestro.

Han får støtte av Thomas Strzelecki i Voices of Wonder, selve veteranen blant spesialbutikkene i Oslo.

– Folks musikksmak er mer spesiell og særegen. Platebutikkene må importere plater selv for å holde følge. Akkurat nå er det nok for mange småbutikker i Oslo, noen vil nok gå dukken.

– Klarer de store kjedene og plateselskapene å henge med?

– Det er vanskeligere å holde seg oppdatert. I dag forandrer musikksmaken seg lynraskt og spesialbutikkene fanger opp slike endringer raskere. Butikkene er til en viss grad drevet av idealisme og misjonering, musikk handler ikke bare om penger. Musikk er også kunst, og det tror jeg mange i bransjen har glemt, mener Vegard Nordhagen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: