De siste dagene til Hysj! Hysj!

I 2001 skrev jeg i Faro Journalen om at Reitan Narvesen ville ut av Hysj!Hysj!

Siden knapt noen i dag en gang husker denne platebutikkjeden, kan vi konstatere at dette var et riktig valg.

For ikke å snakke om den forsøksvis trendy avleggeren D.Records! Vi snakker om en kjede som prøvde å relansere seg med slagordet  «Selg mer til mindre kostnader».

Det smalt alt i 2002.

Storselskapet Reitan Narvesen har ikke lenger noen interesse i platebransjen og ønsker på sikt å selge sin andel i Norges største musikkforhandlerkjede Hysj! Hysj!. Samtidig har musikkjeden forbedret årsresultatet fra 25 millioner kroner i minus i 1999 til 1,6 millioner kroner i minus i 2000.

I 1996 kjøpte Musikk Buen, eierselskapet til Hysj!Hysj!, Innova Musikk av Narvesen. Som betaling for de 16 butikkene fikk Narvesen 28,5 prosent av aksjene i musikkjeden. Nå signaliserer nyfusjonerte Reitan Narvesen at det vil prioritere dagligvare og servicehandel framover. Selskapet driver Rema 1000, Narvesen og kosmetikkjedene Esthetique og Vita, samt at det har driftsansvar for 7 Eleven, Burger King og Peppe’s Pizza.

– På lengre sikt ser vi ikke at Hysj!Hysj!-kjeden som en del av vår portefølje, men ønsker å være med i den nærmeste framtid for å utvikle og få fram verdiene i selskapet. Det er ikke det at musikkbransjen ikke er interessant, men vi ønsker å konsentrere oss om det vi finner mer interessant, sier Helge Lindalen, konserndirektør for økonomi, finans og investorrelasjoner i Reitan Narvesen.

Lindalen peker på forbedringene i årsresultatet for Hysj!Hysj!: Musikkjeden har gått med kraftige underskudd de siste årene, med rundt 19 millioner kroner i underskudd i 1998 og 25 millioner kroner i 1999. I 2000 var underskuddet redusert til 1,6 millioner kroner.

Men når, til hvem og for hvor mye Reitan Narvesen ønsker å selge sine aksjer i Hysj!Hysj! vil Lindalen si mindre om.

– Det avhenger av eventuelle interessenter. Hva slags pris vi ønsker oss, ønsker jeg ikke å gi noen kommentar til på det nåværende tidspunkt.

Utviklingen for Hysj!Hysj!-kjeden har ikke gått rette veien de siste årene. Selskapet ble stiftet av gründerne Rolf Kjos-Hanssen og Are Pedersen, og hadde på det meste 50 butikker og 30 prosent av omsetningen i Norge. 1997 var det store ekspansjonsåret, med oppkjøp av ti norske butikker, økt omsetning på 125 prosent, overtagelsen av Innova og oppkjøp av to butikker i Sverige – blant annet den prestisjetunge Mega SkivAkademien i Stockholm

I 1998 sa daværende administrerende direktør Are Pedersen følgende til Dagens Næringsliv: «Vi har som mål å bli markedsleder i Sverige, og jakter på en tilsvarende posisjon som vi har i Norge. Vi har nå to butikker i Sverige og ambisjonen er å etablere to i løpet av høsten.»

I 2001 har Hysj!Hysj! fortsatt bare to butikker i Sverige, underskuddene har vært store og lanseringen av de to trendy D.Records-butikkene på Grünerløkka og i Arkaden kan ikke annet enn kalles en fiasko – satsingen ble lagt ned etter bare noen måneder.

Men nå har administrerende direktør i Hysj!Hysj!, Lars Hermansen, tro på at trenden er snudd.

– Både vi og Reitan Narvesen er svært tilfredse med snuoperasjonen de siste årene, og har nå bare igjen å få gjennomført endringene i alle forhandlerleddene. Vi er i ferd med å bygge, omstrukturere og finne gode løsninger, forklarer Hermansen.

Hermansen tiltrådte stillingen i august 1999 etter stor intern uro i kjeden, med to forgjengere som bare satt måneder i stillingen. Nå har han tro på at Hysj!Hysj!-skuta er på rett vei igjen.

– Tidligere forsøkte vi nok å favne litt for bredt, vi ønsket å ta alle markeder og gjøre alle til lags, samtidig som 50 forskjellige butikker til en viss grad gjorde avgjørelser på hver sin tue.

Sentralisering er nøkkelordet for Hysj!Hysj!-satsingen; sentralisering i innhold, oppkjøp og strategier. Men nå vil Hermansen bli flinkere til å lytte til grasrota – og benytte seg av kunnskap og ekspertise hos lokale butikksjefer og ansatte.

– Vi har ikke vært så gode til å være godesammen på musikkfronten, men nå vil vi at de forhandlerne som er best innen jazz, klassisk, pop og rock skal gi råd tilbake til hovedkontoret, slik at vi kan bruke kompetansen i kjeden til å fatte bedre avgjørelser.

Hermansen oppsummerer Hysj!Hysj!-strategien med følgende enkle slagord: «Selg mer til mindre kostnader». Samtidig har han innsett hvor målgruppa befinner seg; på kjøpesentrene rundt omkring i Norge, der Hysj!Hysj! har flest butikker.

– Musikk er fortsatt hovedsatsingen, men vi skal også være gode på film og spill. Målet nå er å etablere et lønnsomt musikk- og underholdningskonsept.

Fra plateselskapene er Hysj!Hysj! tidligere blitt beskyldt for å være uinteresserte i å «breake» nye artister, der Platekompaniet blir trukket fram som eksempel på det motsatte. Hermansen forstår kritikken, men minner på at platebutikkenes viktigste oppgave er å selge.

– Vi skal selge plater, det er plateselskapenes oppgave å breake artister. Men selvsagt kan vi være med på noe slikt, hvis man husker at målgruppen er kjøpesenterkunder, ikke studenter.

Et annet vanlig ankepunkt mot Hysj!Hysj! fra plateselskapene er at kjeden forsøker å presse rabattene ned på bakgrunn av sin størrelse, samtidig som den har hatt en pølsekioskfilosofi når det kommer til plateselskapene. Men der Rimi kan presse sjokoladeprodusenter som Freia og Nidar opp mot hverandre, er den samme tankegangen vanskeligere i platebransjen – der produktene fra selskapene er lite sammenlignbare og utskiftbare. Hermansen svarer på kritikken:

– Vi har stor respekt for de enkelte plateselskapene og hva de står for. Men vi må hele tiden tenke på kombinasjonen mellom fag og økonomi; det viktigste er at vi skal være lønnsomme og at våre franchisetagere også skal tjene penger.

Thomas Berge, key account for Hysj!Hysj! i EMI/Virgin, har inntrykk at forholdene er i ferd med å bedre seg i Norges største musikkjede.

– Helt generelt kan jeg si at Hysj!Hysj! har vært gjennom en stor forandring i det siste, og er nå lettere å ha med å gjøre enn tidligere. De har skjønt at kiosk- og platebransjen er to forskjellige ting, og at de er like avhengig av EMI og Virgins produkter som vi er av dem.

Fakta – Hysj!Hysj! (anno 2001)

* Hysj!Hysj AS er Norges største musikkjede med 42 butikker i Norge, som drives som franchise, kommisjon og egne filialer.

* Konsernet omsetter for om lag 550 millioner kroner årlig, og inkluderer også Compact-Huset AAS, som driver postordre- og internettsalg, samt to platebutikker i Sverige.

* Selskapet har også inngått et strategisk samarbeid med Sense Communications om distribusjon og markedsføring via mobilmarkedet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: