Hvordan dukket den hollandske komponisten Louis Andriessen opp i D2-saken om Britney Spears?
Ganske enkelt: Jeg intervjua ham for Aftenposten da han var festivalkomponist på Ultima i 2004, og da dreide samtalen seg raskt inn på Britney Spears’ «Toxic».
Ultimas festivalkomponist Louis Andriessen liker jazz, improvisasjon, svart popmusikk og Britney Spears, og med sin manglende genrerespekt har han vært et forbilde for en ny generasjon komponister.
Louis Andriessen er representert på ni Ultima-arrangementer, men fås ikke i norske platebutikker. Hollenderen er en komponistenes komponist, og med sin opprørstrang på 60- og 70-tallet ble han nærmest prototypen på dagens yngre komponister. De som kan sitte bøyd over notepapiret en kveld, spille funk på klubb dagen etter og avslutte uken med å improvisere frem eksperimentell elektronika.
Blanke ark
Andriessen sørger ikke over det smale platemarkedet, for fremføringene er klart det viktigste.
– Jeg er glad for at musikken min er tilgjengelig på plate, men konsertene er mer interessante – fordi du aldri vet hva som kan skje eller gå galt. Platene er mer en ettertanke, jeg er mest opptatt av de blanke arkene jeg skal fylle med ny musikk.
Andriessens verk er inspirert av amerikansk minimalisme, jazz, funk og pop, og han er også preget av sin interesse for improvisasjon og elektronikk. Han samarbeider med kunstnere fra andre områder, både musikere og folk som teaterregissøren Robert Wilson og filmskaperne Hal Hartley og Peter Greenaway. Sistnevnte har han skrevet en opera med.
– Jeg vet at dette fører til at flere får høre musikken min, men det er ikke derfor jeg samarbeider. Jeg liker å jobbe med Greenaway fordi jeg beundrer filmene hans.
Storband
For nybegynnere anbefaler Andriessen kveldens konsert med Orkest de Volharding, «storbandet» han dannet på 70-tallet med jazz-, funk- og klassiskmusikere. I dag jobber de med multimedia og DJ-er.
– Musikken min høres ikke ut som modernistisk tolvtone-musikk, og jeg ligger langt unna det folk flest assosierer med moderne musikk.
Andriessen gjorde alt han ikke skulle gjøre i sitt opprør mot etablissementet på 60- og 70-tallet, og vi må selvfølgelig høre hva han synes om dagens popmusikk.
– Den afroamerikanske popmusikken har alltid interessert meg mest. Jeg likte aldri The Beatles, men elsket Motown – fordi musikken lå nærmere funk, jazz, gospel og blues.
– Hva liker du i dag?
– Jeg har ikke så mange år igjen å leve, og bruker mest tid på å skrive musikk. Men jeg liker spesielt låten «Tonic».
– Du mener «Toxic» av Britney Spears?
– Ja, den liker jeg veldig godt. Trolig fordi den ligger så nær lydbildet i svart popmusikk.
– Musikken er skrevet av tre svensker.
– Virkelig? Det er flott! Det tar ikke lang tid før det som er avantgarde i pop er dagligdags. Slik har det alltid vært.
Fakta – Louis Andriessen (anno 2004)
* Komponist, født i Nederland 6. juni 1939. Sønn av komponisten Hendrik Andriessen.
* Inspirert av Stravinskij, Bach, amerikansk minimalisme, jazz, improvisasjon og pop.
* Har i 40 år vært en viktig motkulturell kraft i Nederland, og regnes i dag som en av Europas ledende komponister.
* Har blant annet samarbeidet med teaterregissøren Robert Wilson og filmskaperne Peter Greenaway og Hal Hartley.
Andriessen på Ultima 2004
Platene til Louis Andriessen er kanskje ikke å få i norske platebutikker, men det er god mulighet til å få med seg
musikken hans under Ultima fremover.
* Lørdag 9.10: Konsert med Orkest de Volharding, Parkteatret kl. 22.00.
* Søndag 10.10:«Møt komponisten», Norsk Form kl. 18.30. Oslo Sinfonietta spiller «La Passione», Universitetets aula kl. 19.30.
* Tirsdag 12.10: Tatiana Koleva fremfører «Woodpecker», Parkteatret kl. 22.00.
* Onsdag 13.10: Arditti-kvartetten spiller «Garden of Eros», Norges musikkhøgskole kl. 19.30.
* Lørdag 16.10: Musikkhøgskolens samtidsensemble spiller «De Tijd», Norges musikkhøgskole kl. 15.00.
* Søndag 17.10: Ellen Ugelvik fremfører «Image de Moreau», Oslo Konserthus kl. 13.00.
Opprinnelig publisert i Aftenposten 9. oktober 2004.