Skriv én notis, og du får fortsatt pressemeldinger fra Reeperbahn Music Festival ti år etter.
Kunsten å lage heftige rockeplakater ble født i San Francisco i andre halvdel av 1960-tallet, da kunstnere som Rick Griffin og Victor Moncoso sto i spissen for en flom av fargesterke, maksimalistiske og psykedeliske plakater for band som Grateful Dead og Big Brother & The Holding Company, samt et utall love-ins, sit-ins, freakouts og ymse andre hippiefester.
Så er det heller ikke tilfeldig at plakaten for årets Reeperbahn Music Festival i Hamburg (bildet) er en fullgod Rick Griffin-pastisj, for årets utgave av musikkfestivalen rommer også den europeiske utgaven av verdens største plakatkunstmesse, Flatstock i USA.
Flatstock Europe 3 arrangeres 25.-27. september, og rundt 40 representanter for den nye generasjonen plakatkunstnere fra USA og Europa deltar. Interessen for plakatkunst har opplevd et voldsomt oppsving de siste årene, mye takket være nettverket rundt nettsiden Gigposters.com, som rommer over 90.000 forskjellige rockeplakater.
Opprinnelig publisert i D2 fredag 26. september 2008.