Det er lett å gå i surr i flommen av nyskapninger på den engelske klubbscenen. For hva skjedde egentlig med breakbeat? Her er mine to anmeldelser fra «gullåret» 2003.
Hyper
Bedrock Breaks: Fractured
Bedrock Records/Goldhead 2003
4/6
Danny McMillan
Inflight Sessions
In-Flight Entertainment/Goldhead 2003
5/6
I et poplandskap der rocken er den nye rocken har den mer teknologiske dansemusikken trukket ned i undergrunnen. Og der skjer det fortsatt mye spennende mens vi venter på en ny revolusjon. For eksempel breakbeat.
Overfladisk fortalt låner breakbeat fra de fleste moderne musikkformer for dansegulvet: Svevende techno, house, trance, streng elektro og energisk drum ’n’ bass – med røffe hiphoprytmer, tung bass og freske effekter som krydder.
Sjangeren trives fortsatt best på obskure tolvtommere, men for oss nybegynnere finnes flere miksplater som gir fine innføringer i fenomenet. Hypers Bedrock Breaks er drøye to timer breakbeat fra Storbritannia, Tyskland, Hongkong, USA og Sverige fordelt over to cd-plater, noe som fort blir hakket for mye for noviser.
Et bedre utgangspunkt er breakbeatgudfaren Danny McMillan og hans Inflight-miks. Kjennere vil kanskje fnyse og klage over mengden kjente og eldre låter, men for alle andre gir McMillan en energisk, pumpende og ustoppelig innføring i gleden over tøffe beats og utflytende stemninger.
Opprinnelig publisert i Dagsavisen.
Ett svar på “Hva skjedde med breakbeat?”
[…] Han har lenge vært et hett navn i drum ‘n’ bass-kretser, og hans vokalkunster var med på å heve In the Møde av Roni Size. Solodebuten hans er delt opp i tre «rom»; for hip hop, twostep og drum ‘n’ bass. Grensene er flytende, for Dynamite sneier også innom dancehall og breakbeat. […]