Kategorier
Hiphop Intervjuer Musikk

Ståle Stiil: En p-p-p-pizzafyllhistorie

Den legendariske pizzafyllrappen har dukket opp på Youtube. Men kan du historien bak, og vet du hvordan reklamen forpestet tilværelsen for trønderrapperen Ståle Stiil?

«Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått pes for denne snutten. Når folk kjenner meg igjen på gata, kommer de bort og skal på liv og død vise at de husker hvordan teksten gikk. Men det var ikke meg! Det var ikke meg!»
Ståle Stiil om pizzafyllreklamen, til Adresseavisen 10. mai 2002.

«Æ ska itj ha nå skyld i all drit’n om pizzafyll
Det va itj mæ som va i reklamen.
Det va’an Eivind Eid dæm had leid for dagen»
Ståle Stiil i «Pizzabyll» (ikke utgitt)

Den mest seiglivede myten om trønderrapperen Ståle Stiil er at han sto bak den avskyelige pizzafyll-reklamen fra tidlig 90-tall. Den er selve ursymbolet på dårlig norskspråklig rap, og i filmsnutten møter vi en breial trønderraper med følgende linje: «Æ kom hjem ifra skola, klokka va væl kvart på tre // Æ kjent et sug i magen, ka gjør æ no me det? // P-p-p-pizzafyll». Ifølge Ståle var dette Norges første eksempel på biting – at andre stjeler stilen din.

– Pizzafyllreklamen har vært en pizzabyll for meg. Den ansvarlige var Eivind Eid, en programleder i Heia Norge som hermet etter stilen min. Jeg så reklamen første gang på tv, og er glad for at jeg ikke ble spurt. Jeg hadde sikkert sagt ja, ler Ståle.

Det var NRK-programmet Heia Norge og driftige foreldre som startet Ståles rapkarriere. Han søkte på en stilling som programleder, og for å bli lagt merke til skrev Ståles stefar og hans musikerkollega Børge Pedersen en rap. Stefaren var TNT-bassist Morty Black (Morten Skaget), og teksten gikk slik «Hei, hei, æ hete Ståle Stiil // Æ har det så klart og æ får det som æ vil! // Æ blei no elleve år i mars // Æ e kul, det e itj nåkka tvil». Ståle fikk ikke jobben, men var så bajas at han fikk bli med i konkurranseinnslaget «dagens gåte». 26 ganger stilte han opp med forskjellige rap-sekvenser på rundt 17 sekunder.

Morty Black hadde sett populariteten til artister som MC Hammer, og skjønte at hiphop var i tiden igjen. Han satset på et helt album med stesønnen. Morty, Børge Pedersen og Ståles mamma Nina Eriksen skrev tekster, mens musikken ble skrevet og spilt inn av Morty, Pedersen, Lars Ludviksen og Mikkel S. Eriksen (ja, han i Stargate). Yo! ble gitt ut på Eriksens Criminal Records. Ståle fikk sølvplate for 25.000 solgte av Rosenborg-kassetten, men albumet solgte bare 3000–4000.

Utdrag fra Hiphop-hoder, der du kan lese hele historien om Ståle. Les også et større intervju i Adresseavisen her.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in Dagens Næringsliv (www.dn.no).

10 svar på “Ståle Stiil: En p-p-p-pizzafyllhistorie”

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..