Internasjonal uke, dag 4: Blood Diamond

I anledning Oslo World Music Festival: Min 2006-anmeldelse av Hollywoods oppdaterte versjon av brettspillet Jakten på den forsvunne diamanten, eller Blood Diamond som den ble hetende.

Etter Rwanda-bølgen retter Hollywood blikket mot diamanthandel og Sierra Leones blodige borgerkrig.

«I USA er det bling-bling, mens her er det bling-bang,» sier den kyniske lykkejegeren og tidligere leiesoldaten Danny Archer fra Zimbabwe (Leonardo DiCaprio) til den amerikanske journalisten Maddy Bowen (Jennifer Connelly) over en øl på strandbaren i Freetown – mens drønnene fra opprørsstyrkene nærmer seg Sierra Leones hovedstad.

Landet er i ferd med å kollapse på grunn av borgerkrig, og regissør Edward Zwick (Glory, The Last Samurai) bruker Archers jakt på en 100 karats diamant til å studere forholdene mellom Vestens sug etter glitter og stas og følgene dette har i diamantenes hjemland.

Spennende tema, velkjent action

Blood Diamond er én del geopolitisk thriller som Traffic og Syriana, én del eventyrfilm med en umulig kjærlighetshistorie og én del reise til mørkets hjerte som i Heart of Darkness/Apokalypse nå. Dette er brettspillet Jakten på den forsvunne diamanten, der hver brikke ikke skjuler hestesko, smådiamanter og maskerte ranere, men hjernevaskede barnesoldater, maktesløse hjelpearbeidere, egoistiske lykkejegere og korrupte forretningsmenn.

Opprørsstyrkene slavebinder folket i diamantgruvene og smugler diamanter til Liberia, der de vaskes for blod via Belgia, India og London, og ender opp i bankhvelvene til selskap som sylter dem ned for å holde prisene oppe – mens betalingen går til å finansiere borgerkrigen. I dette helvete møter vi fiskeren Solomon Vandy (Djimon Hounsou), som får en mulighet til å finne igjen familien han har mistet da Archer får nyss om en diger diamant han har gravd ned midt i rebellenes territorium. «Diamanter kan kjøpe trygghet og frihet,» som Archer sier til Vandy da han overbeviser ham om at de skal finne diamanten sammen.

Kontrastene mellom Archers pengegriske kynisme, Vandys fjellstø moral og Bowens hardkokte profesjonalisme blir vel tradisjonelle, og halvveis ut i filmen bremser framdriften og actionscenene blir velkjente, og når Archer må ta et oppgjør med egne verdier i finalen har vi skjønt hva som kommer lenge før ham selv.

Råvarekrigen
Filmen er nærmere blinken som folkeopplyser om internasjonal diamanthandel og Sierra Leones nære historie for et actionsultent publikum, og en diamantring vil ikke stå øverst på ønskelista til de hundretusener som forlater kinosalene. Filmen gjør trolig dypere inntrykk og større konsekvenser hos forbrukerne enn ett år med CNN-sendinger, og når Archer sier at «folk der hjemme ikke ville ha kjøpt én diamant om de visste at den kostet noen en hånd» står Blood Diamond igjen som oppfølgeren til rapperen Kanye Wests advarsel om diamantbransjen i låta «Diamonds From Sierra Leone».

«I thought my Jesus piece was so harmless / ‘Til I seen a picture of a shorty armless,» rapper han, og.hans dårlige samvittighet har fått følge av platemogul Russell Simmons og modellkona Kimora Lee Simmons. De har startet Simmons Jewelry og Diamond Empowerment Fund, som skal sikre at alle selskapets diamanter ikke stammer fra konfliktområder, såkalte «blood diamonds», og støtter utdannings- og helsetilbud i diamantstatene Botswana og Sør-Afrika.

Regissør Zwick det paradoksale slektskapet mellom Afrika og afrikanskamerikanernes sans for «bling-bling», dyre smykker, med flere små grep. Mens amerikanske musikkvideoer renner over av artister som flagger sine diamantsmykker og gullkjeder, tørster de diamantsmuglende opprørerne i Sierra Leone etter amerikansk populærkultur. Kaptein «Rambo» tar i mot Archer kledd i en Snoop Dogg-skjorte, mens kommandanten hans ønsker seg en parabol, slik at han kan få se Baywatch. Barnesoldatene fyres opp av 2Pac-låter og gangsta-estetikk fra hiphop-videoer, og slik trekkes linjene mellom vestlig luksusjag og afrikansk ulykke gjennom hele råvarehistorien – fra sukker, gummi og gull til edelstener og olje.

I innspurten av jakten møter Archer og Vandy en gammel mann i en landsby der innbyggerne er massakrert av soldater, og da mannen har forsikret seg om at den hvite mannen ikke har tenkt å ta skye ham også, sukker han til Vandy: «La oss håpe de ikke finner olje her, for da får vi virkelig problemer.»

Opprinnelig publisert i Ny Tid.

Advertisements

Én kommentar

  1. […] skjer i Hollywood? Bare uker etter at Syriana dissekerte kynismen og renkespillet i amerikansk oljepolitikk, kommer V for vendetta – der helten […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: