Kategorier
Foto Intervjuer metal Musikk

Black metal: Fotografisk ekstremsport

Fram til 20. april viser Galleri Map i Oslo fotoutstillingen «Norwegian Metal, In Concert». Jeg gjorde et kjapt intervju med fotograf Per Ole Hagen, og her er hele greia.

AUDREY HORNE, FOTO: PER OLE HAGEN

ØH: Du er til daglig musikkrettighetsansvarlig i NRK, hvor lenge har du fotografert ved siden av?

POH: Jeg startet så vidt med å fotografere konserter på slutten av 90-tallet, da jeg jobbet som musikksjef i NRK P1, og hadde ansvaret for nettsidene til musikkredaksjonen vår. Siden har jeg blitt mer og mer aktiv. De siste årene har jeg brukt mye tid på å lære mer om foto generelt, bli flinkere til å redigere bilder, og jobbe med å få frem det jeg ønsker i bildene.

Til sammen har jeg fotografert godt over tusen forskjellige artister og band de siste ti årene, enkelte av dem også flere ganger. I utgangspunktet liker jeg å høre på en stor variasjon av musikksjangre, og ser et sted mellom 100 og 200 band og artister på konserter og festivaler hvert år. Men metal har en klar førsteplass når det gjelder å fotografere konserter.

ØH: Er black metal-scenen underrepresentert fotografisk i Norge? Det er jo litt paradoksalt at den mest kjente black metal-fotografen, Peter Beste, er amerikaner?

POH: Det kan kanskje virke sånn, selv om jeg ikke er noen spesialist her. Det er en del som tar bilder på de konsertene jeg er på, og jeg har sett mange veldig gode bilder fra andre norske fotografer. Men metalmiljøet skremmer kanskje noen bort, selv om jeg oppfatter det som et veldig hyggelig og også inkluderende miljø. Visuelt er jo dette miljøet det desidert mest spennende av de forskjellige musikalske delmiljøene, og å fotografere metalkonserter er en fotografisk og visuell utfordring som burde trigge flere fotografer.

ØH: Du har sett en god del black metal-konserter fra første rad, har du inntrykk av at musikerne legger mer vekt og tanker bak show og framtoning enn mange andre norske musikere?

POH: Ja, som jeg sa, er dette en musikksjanger hvor den visuelle delen er, om ikke nødvendigvis like viktig, så i hvert fall tilsynelatende mye viktigere enn i de fleste andre musikkmiljøene. Bruken av sminke og klær, langt hår, og ikke minst lyssettingen på konsertene er både spennende og utfordrende. Mye baklys, strobolys med rask blinking, røyk og slenging med hår er også viktige visuelle elementer i musikken, i tillegg til sminken og klærne.

Selv om jeg kan like å høre på mange av de bandene som stiller i rutete flanellskjorter på scenen og ser mer ned på føttene enn på publikum, er de ofte ganske kjedelige å fotografere. Generelt er konsertfoto ofte krevende for utstyret, med lite lys og mange mennesker som trenger på. Sånn sett er metalfoto mer som fotografisk ekstremsport med alle de utfordringene og gledene dette medfører.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..