Øyvinds julekalender, luke 19: Øyvind Lauvdahls «Ontography»

Øyvind Lauvdahls innadvendte tegneserier har flere Instagram-følgere enn norske avisers helgemagasiner – tilsammen.

Da NRK i november oppsummerte de mest populære norske tegneserieskaperne på Instagram, glemte de en sær veteran fra Nord-Norge. Over 63.000 Instagram-brukere har fulgt med når Øyvind Lauvdahl har lagt ut daglige fragmenter fra sin kommende tegneseriebok. Det er flere følgere enn både TegneHanne og Jenny Jordahl, og fem ganger så mange som Pondus-bladet.

Engelskspråklige Ontography er en åndelig oppfølger til En samling fragmenter-trilogien som Lauvdahl laget rundt tusenårsskiftet, og utgis på nyåret som trippelbok av forlaget Utenfor Allfarvei.

– Det løsnet gradvis, etter måneder med daglige oppdateringer, med ekstra drahjelp av enkelte poster som fikk ekstra mye oppmerksomhet. Dynamikken er mye den samme i dag, selv om veksten har flatet noe ut, forklarer Lauvdahl.

Blant fansen finner vi den amerikanske rapstjernen Tyler, The Creator. Han oppdaget Lauvdahl på Instagram, og hyret ham og kunstneren Wyatt Navarro til å tegne for sine spesialdesignede Converse-sko, som ble lansert nå i november.

Ikke bare humor
Det er lett å tro at det bare er engelskspråklig humor som fungerer når tegneserieskapere søker lykken på Instagram, for eksempel har Kenneth Larsen og Kristian Nygård skaffet seg henholdsvis over 100.000 og 95.000 følgere for sine stripeserier Bestis og Optipess.

Lauvdahls prosjekt byr ikke på mange gapskratt, men er derimot innadvendt, poetisk og dvelende. Han kaller selv Ontography for en «antiroman» på totalt 450 sider. Viser han med dette at det er uutnyttet potensial for andre uttrykk enn humor for tegneserier i sosiale medier?

– Inntrykket en får av å lese om norske tegneserieskapere på papir er vel mye det samme. Jeg har uansett aldri vært en del av samtalen som tegner opp disse kartene, og fra mitt perspektiv har de har vel heller aldri stemt særlig godt med terrenget. For min del fortsetter jeg bare å gjøre det jeg alltid har gjort, så lenge jeg er i stand til det.

Fra salg til likes
Prosjektet begynte i det små alt på tampen av 1990-årene, og resulterte blant annet i tre En samling fragmenter-hefter. Lauvdahl har i tillegg tegnet to bøker etter manus av Jens K. Styve, og i sommer kom boken Kjære Sorgenfri, en tegneseriereisebrevroman fra Nord-Norge.

Ontography blir Lauvdahls første engelskspråklige utgivelse, samt den første tegneserien utgitt på forlaget til fotograf Veronica Melå.

 

– For meg representerer tegningene en tidsånd, en følelse av frakobling – og uro – som også unge mennesker over hele verden ser ut til å knytte seg til. Det er urovekkende, viktig og sterkt, mener Melå.

– Men er det vanskelig å omsette Instagram-likes til fysisk salg?

– Forhåndssalget går godt, selv om utgivelsen faller fritt mellom alle mulige stoler. Konvertering av likes til salg er ikke hele prosessen, det gjelder vel strengt tatt ikke lenger at boken er et sluttprodukt. Konvertering av salg til likes er minst like viktig, mener Lauvdahl.

Fakta – Øyvind Lauvdahl
* Tegneserieskaper ogillustratør fra Mo i Rana, bosatt i Lakselv.
* Har tidligere gitt ut En samling fragmenter (1998), En samling fragmenter I (2003), En samling fragmenter II (2004), Edgar Allan Poe-adaptasjonen The Conqueror Worm (2013) og Kjære Sorgenfri (2018), samt Torsken Bel Air (2003) og Kina Town (2014) etter to kortfilmmanus av Jens K. Styve.
* Gir ut «Ontography» på Utenfor Allfarvei tidlig i 2019. 

Opprinnelig publisert i D2.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: