Klubbmusikkens bermudatriangel

Siste kapittel i vårens klubbmusikkmaraton på bloggen: Karibias framtid er digital, og fødes på dansegulvene i Kingston, Miami, Trinidad og Puerto Rico.

Du trodde kanskje det musikalske kartet i Det karibiske hav var enkelt og oversiktlig? Med USA som supermakt, og øyer som Jamaica, Cuba og Trinidad som enklaver med nasjonale musikkformer som reggae, salsa og calypso. Den digitale musikkrevolusjonen har snudd karibisk pop på hodet, og nå smelter alt sammen et sted mellom reggae, hiphop, r&b og tradisjonell afrikanskkaribisk dansemusikk.

Vekselvirkningene mellom svart amerikansk popmusikk og Karibia har vært synlige i flere tiår, men nå går påvirkningene begge veier i et større omfang enn tidligere. Hiphopprodusenter som Timbaland og Missy Elliott er påvirket av Jamaicas lydkunstnere og vice versa, mens rappere med karibiske røtter omfavner reggaeton, dancehall og soca.

Cubansk-amerikanske Pitbull fra Miami gikk med sitt andre album, El Mariel, rett til topps på de amerikanske indielistene. Han slenger litt med leppa mot Castro og forteller om røffe oppvekstvilkår, men som mye annen karibisk dansemusikk er dette i hovedsak macho og ubekymret festmusikk – skreddersydd for Miamis klubber, der USA, Karibia og Latin-Amerika møtes musikalsk. Pitbull rapper på spansk og engelsk, velter seg i klubbmusikk fra Atlanta, Miami, Kingston og San Juan på Puerto Rico, og gir oss et rumperistende grunnkurs i hvordan man danser ved Det karibiske hav om dagen.

Pitbulls musikk kan være hard og minimalistisk for ører som er vant til mer organiske latinske toner, men samtidig er dette blåbær sammenlignet med de morske rytmene som spys ut fra Kingstons høyttalere. På samleplata Reggae Gold 2006 består flere av låtene bare av skjelettaktige rytmespor og minimalistiske synthtemaer, mens andre sanger preges av alt fra klassiske reggaeakkorder til trancesynth.

Artistene hiver seg kjapt på trender, og nå har mobiltelefonen tydelig gjort sitt inntog på øya – for samleplata preges av artister som kaller seg Busy Signal, Ding Dong og Voicemail. Alt er som vanlig lov på Jamaica, og det er derfor landet holder stand som det viktigste åstedet for science fiction-pop.

Jamaicas dancehall har alt forandret musikken på Puerto Rico og Trinidad. Reggaeton, Puerto Ricos hiphop/dancehall/latin-fusjon, sjekkes fortsatt best ut på Barrio Fino av superstjernen Daddy Yankee, mens Trinidads hektiske socascene, med undersjangre som rapso og raggasoca, gjør seg best på samleplater som Soca Gold. Dette er framtidas dansemusikk, så det er bare å forberede seg nå.

Interessert? Sjekk disse

Diverse artister
Reggae Gold 2006
VP Records 2006
Lyden av Kingston, fra illsinte rastafarianere til florlett discoreggae.

Pitbull
El Mariel
TVT Records/Bonnier Amigo 2006
Partyrapper og Castro-skeptiker som trolig er født og oppvokst på en klubb i Miami.

Diverse artister
Soca Gold 2006
VP Records 2006
Soca fra Trinidad er en karnevalistisk miks av calypso, r&b og indisk perkusjon.

Opprinnelig publisert i Ny Tid.

2 kommentar

  1. […] Klubbmusikkens bermudatriangel Posted on april 27, 2010 by oyvindholen Siste kapittel i vårens klubbmusikkmaraton på bloggen: Karibias framtid er digital, og fødes på dansegulvene i Kingston, Miami, Trinidad og Puerto Rico. […]

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Øyvind Holen and Bloggpuls Kultur, Bloggpuls.no. Bloggpuls.no said: Kultur: Øyvind Holen: Klubbmusikkens bermudatriangel http://ow.ly/17bI80 […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: