Kategorier
Intervjuer Tegneserier

Den japanske kulturinvasjonen

Manga spessial, dag 2: Året var 2006, og en hel generasjon norske ungdommer var i ferd med å japanifiseres av tegneserier, tegnefilmer og dataspill.

Før Courtney Love slo gjennom som rockestjerne bodde hun i Japan, der hun forelsket seg i japanske tegneserier – manga. Nå har hun skapt sin egen manga, Princess Ai, som nå slippes i norsk oversettelse. Bare ett av svært mange eksempler på den pågående japanske populærkulturinvasjonen av Norge.

De to-tre siste årene har Universitet i Oslo (UiO) opplevd en eksplosjonsartet økning i interessen for japansk språk, historie, religion og litteratur. Da førsteamanuensis Tomoko Okazaki Hansen begynte ved UiO for ti år siden var det ti oppmeldte i japansk grunnkurs. I høst var det 90.

– Generasjonen som har vokst opp med manga, PlayStation og japansk tegnefilm, anime, har nådd studentalder. Manga og anime lærer barn og ungdom mye om japansk dagligliv, tenkemåte og holdninger, og flere blir nysgjerrig på å lære mer, tror Hansen.

Japansk snøskred
I Sverige startet japanifiseringen med oversettelsen av Dragon Ball i 2000. Siden 1984 har serien solgt 200 millioner på verdensbasis, og i fjor kom den til Norge. Den svenske serieeksperten Fredrik Strömberg sammenligner mangainvasjonen med et snøskred.

– Det tok av i 2002, og dette er bare begynnelsen. Stadig flere forlag starter opp, vi har fått en rekke utdannelser innen mangategning, flere profesjonelle svenske tegnere bruker en mangainspirert strek og det skrives mye om manga i pressen. Allerede i 2002 vedtok bokbransjen at mangabøkene ikke skulle regnes som barnebøker, siden de inntok nærmest alle plassene på bestselgerlistene.

Ved Serieteket på Grünerløkka bibliotek i Oslo feier manga som Dragon Ball, Ranma ½ og Mesterdetektiven Conan gamle travere som Donald og Asterix av banen blant tenåringene. Men selv om interessen rundt manga og anime er eksplosiv, sover de fleste norske bokhandlerne og tv-kanalene i timen. Mangabøkene selges stort sett i kiosker og butikker, mens det på skjermen har begrenset seg til barneserier som Pokémon, Beyblades og Digimon på TV 2 og TV3. Men Canal+ er i ferd med å feste grepet om eldre animefans, og sender seriene Kino’s Journey og Samurai Champloo.

Generasjonsfenomen
– Norge er annerledes enn Danmark og Sverige, fordi de største utgiverne bare satser på salg i kiosker. Vi har gjort det samme, men siden storsalget først kommer når vi får med oss bokhandlerne er dette bare en kortsiktig løsning. Manga er fortsettelseshistorier, og da er det viktig for leserne å ha mulighet til å kjøpe alle bind i en serie på samme sted, sier Jesper Holm, administrerende direktør i forlaget Mangismo.

Mangafenomenet er et generasjonsfenomen i Norge, og de fleste seriene retter seg mot lesere fra ti år. Mangismo gir derimot ut japanske og sørkoreanske serier rettet mot eldre tenåringer.

– Mangainteressen vokser stadig, noe vi merker på utgivelser som Dragon Ball, One Piece og Shonen Jump, som hovedsaklig retter seg mot et yngre publikum. Dette gir oss en pekepinn på hva vi kan forvente oss fremover, forteller Christina Heesch, redaktør i Schibsted.

Før jul måtte hun legge flaggskipet Manga Mania til kai for godt. Kanskje innholdet var for variert, men bladet er uansett erstattet av det mer gutteorienterte månedsbladet Shonen Jump. Moderbladet i Japan gis ut i tre millioner eksemplarer på ukentlig basis. Fredrik Strömberg tror det skandinaviske mangamarkedet vil forandre seg kraftig etter hvert som leserne blir eldre.

– Manga for eldre lesere vil bli oversatt i takt med at generasjonen som nå vokser opp med Dragon Ball og Pokémon blir eldre. Forlagene satser selvsagt på de sikre kortene først, og det er serier for gutter og jenter i 10–15-årsalderen. Men naturligvis kommer det mer, det kan vi klart se på trenden i USA, Frankrike og Tyskland, som ligger rundt ti år foran oss.

Undersak: Fra homofil romantikk til nådeløse samuraier
Japansk manga og anime handler om alt mulig. Sjekk ut disse ferske eksemplene fra det norske markedet.


Gravitation

En ung musiker slaktes av en kjent forfatter og søt musikk oppstår. Dette er en såkalt «shônen-ai»-tegneserie – en manga-sjanger som handler om homofil kjærlighet mellom unge og vakre menn. To av i alt 12 bind er ute.

Kino’s Journey
Jenta Kino og hennes snakkende motorsykkel Hermes flykter fra et land der barn utsettes for kirurgiske inngrep for å bli ensrettede voksne. Sendes på Canal+ hver onsdag, med hittil fire sesonger tilgjengelig på dvd.

Spriggan
Yu er en James Bond-aktig agent for organisasjonen Arcan, som gjør alt som må til for å beskytte viktige kulturminner verden rundt. Et livsfarlig eventyr med Noas ark i fokus følger. Animert langfilm fra 1998, nettopp sluppet på dvd i Norge.


One Piece

Morsom eventyrserie om en energisk unggutt som drømmer om å bli piratenes konge. I tillegg er vår helt en gummisuperhelt à la Mr. Fantastic og Plastic Man for å gjøre det hele enda mer interessant. Åtte av minst 28 bøker er ute.


I.N.V.U.

Et romantisk hverdagsdrama med en 16 år gammel jente i hovedrollen, med intriger som er mer kompliserte enn ti årganger med Starlet til sammen. Flott smakebit på sørkoreanske tegneserier, såkalt manhwa. Tre av i alt fire bind er ute.


Samurai Deeper Kyo

En ultravoldelig samuraitegneserie fortalt gjennom hovedpersoner som oppfører seg som japanske tenåringer av i dag. Lone Wolf and Cub møter Buffy the Vampire Slayer om du vil. Fem av i alt 34 bind er ute.

5 svar på “Den japanske kulturinvasjonen”

[…] Forfatteren Merlin P. Mann og tegneren Jan Kjær viser stolt fram en fersk epost fra en norsk mor, som skriver «jeg har en sønn på åtte år som endelig har begynt å lese bøker – takket være Taynikma-bøkene». Fantasybokserien representerer noe nytt i barne- og ungdomslitteraturen, der den uanstrengt veksler mellom tradisjonell tekst og Japan-inspirert tegneserie – manga. […]

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..