Kategorier
Intervjuer Tegneserier

Roy Søbstads heftecomeback

Det er faktisk gått hele ti år siden Roy Søbstad ga ut Negativ, men nå er han tilbake med et nytt hefte. Lørdag 18. februar blir det sleppefest for Ulvene i korridoren og nummer 26 av antologien Forresten på Sound of Mu, og her er et kjapt revolverintervju med Søbstad.

ØH: Er dette en oppfølger til Neil Gaimans Ulvene i veggen?

RS: Ulver meg her og ulver meg der. Hvis jeg har ideen fra noen annen enn meg selv, må det være fra Bendik Kaltenborn. Han har en ensider om en skummel ulv utenfor et kontor. Det var i så fall ikke et bevisst tyveri, men jeg vet at jeg leste den like før jeg begynte å tenke på denne serien.

ØH: Det er ditt første hefte siden Negativ, hvorfor slik somling?

RS: Jeg har holdt på hele tiden, jeg, og har tegnet nærmere 200 sider etter at Negativ kom ut. Men det er vel ikke alt jeg har laget som er blitt like mye lest, dessverre.

ØH: Hva handler Ulvene om, og blir det like lang ventetid på neste utgivelse, eller har arbeidet gitt mersmak?

RS: Som så mye annen litteratur de siste 100 årene handler den om det lille mennesket i det store systemet. Vrien denne gangen er at det lille mennesket er for uvitende og selvsentrert til å forstå at det burde føle seg fremmedgjort.

Det er for tidlig å si hva det neste prosjektet blir, men arbeidet med Ulvene i korridoren har helt klart gitt meg smaken på lengre formater. Og lange serier tar jo lang tid å lage. Men jeg kan ikke tro at det skal gå ti år før neste større utgivelse.

ØH: Hvorfor hefte? Ligger ikke det alternative serieheftet på sotteseng?

RS: Skal man først være alternativ, lar man selvsagt historien og ikke markedet diktere formatet. Men når vi nå har fått en innkjøpsordning for tegneserier, er det selvsagt fristende å tenke større. Kanskje blir det bok neste gang.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in Dagens Næringsliv (www.dn.no).

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..