Kategorier
Journalistikk Tullball

Jævla bra byline

Bildebylinefeberen herjer i norsk presse. Men akkurat da du trodde ingen kunne slå Marie Simonsens helfigur i Dagbladet eller VGs pushing av Truls Dæhli, så kommer påskenummeret av KK og overgår dem alle.

Et forbilde for norske journalister? Et utvalg bylinebilder av Charlotta Flinkenberg, sjefredaktør i Chic. FOTO: CHIC

For mange år siden tok en journalistkompis med seg en venninne på Tostrupkjelleren, det nå nedlagte vannhullet til Akersgata-journalister og stortingsrepresentanter. Jenta hadde ingen pressebakgrunn og hadde aldri vært der før, og ble kanskje litt starstruck av synet av TV 2s Stein Kåre Kristiansen som fleksa bicepsene i sine trange, svarte t-skjorter eller noe lignende, men hun lurte i alle fall på hva i alle dager hun skulle si hvis hun kom i tale med noen journalister

Ingen fare, sier kompisen, jeg har tipset til deg. Hvis du treffer en avisjournalist, sier du bare: «Jeg så saken din i avisa. Jævla bra byline!»

Vi lo først godt av denne innsidevitsen, for jenta visste ikke hva en byline var. En byline er ganske enkelt navnet på journalisten som har skrevet av saken, mens en dateline eventuelt er tilleggsopplysningen om hvor saken er skrevet. Type: Tekst: Øyvind Holen (byline), London (dateline).

Men så tenkte vi oss litt om, og innså at det var forskjell på bylines. Fra en ganske vanlig navnesignatur til bildebylines i farger, gjerne i halvfigur der journalisten stirret oss tillitsvekkende og tankefullt inn i øynene fra papirsidene. Vi prøvde å lage en slags rangering.

1. Vanlig byline.
Helt greit. Viser at du jobber i alle fall.

byline198

2. Bildebyline.
Nå begynner det å ligne på noe. Vi får vist trynet vårt i avisa. Det er viktig å ikke se blid ut dersom det er fare for at du skal jobbe med nyheter eller komme med viktige nyheter.

byline199

3. Fargebildebyline.
Farger, dere! Nå synes vi enda bedre.

byline2041

4. Bildebyline fra skuldrene og opp.
Signaliserer større viktighet og tyngde. Brukes på hyppige spaltister, sjefer og sterke meninger. Hendene kan også komme inn i bildet, og åpner for nye muligheter. Nå kan man se ut som en forfatter, om man velger seg den rette posituren. Du kan la hodet hvile ettertenksomt på håndbaken, eller kanskje beføle seg selv varsomt i ansiktet med høyre hånd.

byline201

5. Fargebildebyline med skuldre.

byline2051

6. Bildebyline i halvfigur, svart/hvitt.
Lang mer avslappende enn fra skuldrene og opp, siden man nå kan holde fingrene unna ansiktet, og isteden velge å legge dem i kors. Dette oser jo seriøsitet, og ved å la bildet være i svart/hvitt forsterker man graden av alvor ytterligere. Klesvalg er heller ikke så viktig, en streit skjorte, gjerne svart, holder i lange baner. Plusspoeng for å smile, men det gjør det samtidig vanskelig å ta for seg de alvorligste temaene.

byline239
7. Fargebildebyline i halvfigur.
Nå blir klesvalget plutselig veldig viktig. Jobber du med stil og mote, kan du for eksempel variere antrekk fra gang til gang – etter moten. Jobber du utenriks, kan det være lurt å velge seg en raff fotovest eller noe i grønt – slik at det ser ut som du er knipset midt i arbeidet ved frontlinjene.

byline202

8. Tegnet byline.
Denne kan også deles opp i underkategoriene, trynebyline, halvfigur og helfigur. Jeg husker fortsatt da jeg skulle treffe min daværende sjef, Roald Helgheim i Klassekampen. på Molde jazzfestival i 1995. Det eneste jeg hadde å gå etter var en tegnet byline av en kar med strikkegenser, pipe, skjegg og briller, men etter å ha spurt tre-fire slike jazzgubber om de var Roald Helgheim, ga jeg opp. I dag kan vi nevne Morgenbladet, der heldige spaltister er tegnet av Steffen Kverneland, Ny Tid, der klassikerspaltistene er tegnet av Manuele Fior, og Dagens Næringsliv, der inntil nylig Per Elvestuen tegnet flere av avisas egne journalister.

byline208

9. Fargebildebyline i helfigur.
Oh la la! Dette er bare ment for de aller ypperste skribentene, de som kan selge aviser bare i kraft av seg selv og sine meninger.

byline2061

10. Fargebildebyline i helfigur, med nye kostymer hver gang.
Fotograf Paul Paiewonsky og meteorolog Siri Kalvig perfeksjonerte denne formen på VGs bakside i årevis. Nå er det damebladene som leder an, men de har bare ukentlige eller månedlige utgivelser, og da er det ikke like imponerende.

byline207

Marianne Jemtegård, daværende redaktør i Inside, nå i Vixen.

11. Fargebildebyline på forsida.
Journalistens sterke meninger konkurrerer med dagens beste nyheter. Kan det bli større enn dette?

byline2031

12. Fargebildebyline i halv- eller helfigur. På forsida!
Vi dåner av lykke.

byline209

Dette trodde jeg lenge var det ypperste norske journalister og redaktører kunne drømme om. Men så dumper påskenummeret av KK ned i butikkene. Og hva skuer mitt øye? Redaktør Gjyri Helén Werp har droppet den tradisjonelle forsidemodellen, og brukt forsida på seg selv og saken «Sjefredaktørens vårfavoritter». Stylet, i helfigur og i farger. OVER HELE FORSIDA!

Det er bare en ting å si: Jævla bra byline, Gjyri!

byline2001

Som om det ikke er nok, dukker Gjyri opp igjen med en fargebildebyline i helfigur på lederen på side 5 også. Og sammen med fem andre KK-journalister (stylet, sminket og med fargebildebyline i helfigur) i coversaken inne i blekka også.

Tidligere var jo trykt presse en oase for oss journalister som var for stygge for tv og hadde for dårlig stemme for radio, men nå bør du helst ha en viss modellselvtillit også. Fordelen er jo at KK sparer penger til modellutgifter når de kan bruke egne journalister som modeller.

La oss avslutte med dronningen av bylinebilder, Oprah Winfrey, som Siri Lindstad så riktig påpeker pryder forsida på hvert eneste nummer av O.

Flere jævla bra bylines her, her, her, her, her, her og her.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in Dagens Næringsliv (www.dn.no).

40 svar på “Jævla bra byline”

Jo større byline, dess viktigere er det vel også at bildet er relativt nytt. Selv opplever jeg at desken finner fram et purungt bilde av meg fra årtusenskiftet når de skal sette trynet mitt på trykk, til tross for at jeg har hatt skjeggvekst og litt mer kinnkjøtt i noen gode år nå (joda, jeg har levert nye bilder, uten hell). Marie-bylinehelfigurbilde anno 2001 ville vel, om man ser bort fra VG-opphavsrett, ikke gått like ubemerket hen.

Ikke at redaktøren kliner seg selv utover forsida på denne måten, tror jeg. Men en våken eks-kollega minnet meg om at hun måtte stille opp som forsidemodell på sin egen bunadsak i Ny Tid for to-tre år sia. I Sverige har redaktøren i Amelia gjort det til tradisjon å posere på forsida, men så er da blekka også oppkalt etter henne. Og Oprah Winfrey har nok også posert gjentatte ganger på forsida av sitt eget blad

Svar

Då eg var redaktør i sivilarbeidarbladet Balder, trykte eg eit digert bilete av journalist og medredaksjonsmedlem på forsida. Men det var berre fordi me ikkje hadde nokon modellar for handa – og det heile skjedde diskré, utan tilvising.

Morsom artikkel! Følg opp med ukas beste byline eller noe sånt! Selv bruker jeg et veldig gammelt bilde i A-magasinet, for da var jeg sju år yngre og femten kilo lettere (det legger seg på kjakene, merkelig), mens E24 insisterer på et nytt bilde 😀

Ojoj, først var jeg jævlig kry fordi jeg har gått rett inn på nivå fire i min ikke akkurat semi-ukentlige spalte i lokalavisa, men så kom det bare flere og flere nivåer her, og jeg må vel bare innse at innen jeg har klart å karre meg opp på helfigurnivå så har jeg antagelig blitt så feit at det ikke er plass til å skrive noe ved siden av.

Noe som forsåvidt er helt greit for meg bare jeg får honorar!

Utrolig bra artikkel, Øyvind. Og – ikke minst – mange gode eksempler her på hvordan vi bør posere når vi neste gang skal «shoote» nye bilder til profilen vår på Facebook… Marie Simonsen har nå gått fra å være hu-derre-Dagbladet-dama til Marie-hvem??? Tenk å stille opp på et sånt bilde, i ful(l)t alvor?!

En strålende idé. På nettaviser kan jo journalisten ha en kort videosnutt som byline, litt som sponsorplakatene før tv-programmene. Men hvordan skal man te se på en video-byline?

Svar

Dobbelsidebyline? Snakker vi en byline som går over 7-8 spalter? Imponerende i så fall

Svar

Denne var fin, Øyvind. Chic og Marie høyner lista, helt klart.
Kan noen forklare meg hva det er med Dagblad-damer og skinnjakker. Er virkelig skinnjakker det kuleste kvinnelige journalister kan ha på seg?

Morsomt!
Dette får meg til å tenke på Dagsavisens noe originale førsteside sist høst/vinter (husker dessverre ikke datoen), med Arne Strands kommentar som hovedoppslag. Med bilde, så klart.
Jeg skal vise denne til en kollega, som skriver glitrende petiter og avbildes ved siden av (vekselvis i helfigur og fra skuldrene). Vel har han hatt større bilder enn meg, men jeg har hatt fargebildebyline på førstesida!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..