Øyvinds julekalender, luke 14: Nordmann ga Fantomet LSD

Donald Duck og Fantomet er Norges mest populære tegneseriefigurer. Men visste du at begge seriene har vært ført i pennen av nordmenn? Og enkelte av de norske tekstforfatterne har sine svin på skogen.

Tor Bomann-Larsen har sendt Donald og nevøene på oppdrag til Finnmarksvidda, og sendt Storeulv ut på nytteløs jakt på de tre små grisene. Eirik Ildahl gav Fantomet en skikkelig LSD-tripp og sendte ham på horehus i Bangkok.

Disse opplysningene kommer fram i Morten Harpers aktuelle bok om tegneseriens historie, Tegneseriens triangel.

Donald møtte samer og isbjørn
Sammen med sin storebror Terje skrev Tor Bomann-Larsen mellom 50 og 100 Disney-historier på 70-tallet.

– Det å skrive for Donald var en skole. Disney-seriene lærte meg mer om å fortelle, samtidig som det var ganske frustrerende å arbeide for den industrien Disney-serier faktisk er, forteller Tor Bomann-Larsen.

Leste du Donald på 70-tallet har du ganske sikkert vært borti brødrenes historier. En nærmest konstant faktor i en Bomann-Larsen-historie er snø, og brødrene skrev oftest om figurer som Storeulv, Langøre og Snipp og Snapp. Men «kronverket» er fortsettelseshistorien «Reinsdyr i fleng» hvor Donald og nevøene reiser til Finnmarksvidda.

Ved hjelp av reinsdyr må Donald ut på farefull ferd i isødet for å levere varer. For første, og kanskje eneste gang, opptrer samer i en Donald-historie. Men Donald støter også på en andevond isbjørn midt på Finnmarksvidda.

– Isbjørnen ble skrevet inn av noen andre etter at vi hadde sendt fra oss manus, ler Bomann-Larsen.

Frustrerende
– Ofte kjente jeg ikke igjen så mange av replikkene mine, og historiene hadde ofte endret seg en god del da den omsider dukket opp i det norske Donald. Spesielt frustrerende var det å aldri ha direkte kontakt med tegnerne.

I løpet av sin karriere som Disney-forfatter snakket brødrene aldri med en tegner, de visste knapt hva de het.

Bomann-Larsen har tro på tegneserien som uttrykksform, og som et fullstendig kunstnerisk uttrykksmiddel. Men Disneyseriene er han ikke begeistret for.

– Donald har begrenset tegneseriens utvikling i Norge.

Den enorme industrien Disneyseriene ble skapt i, har hatt en lammende effekt på tegneserien i Norge, sier han.

Fantomet – en kjedelig rasist
I dag skriver ingen nordmenn for Donald selv om Egmont Serieforlaget er i kontakt med enkelte forfattere. Sjefredaktør Svein Erik Søland oppfordrer heller ikke folk til å sende inn ideer, for det er svært vanskelig å slippe gjennom.

– Vi har en typisk «du ringer ikke oss, vi ringer deg»-holdning til dette, forteller Søland.

Også «hevneren fra de dype skoger», Fantomet, har mye å takke nordmenn for. Eirik Ildahl er bare en av flere nordmenn som skapte eventyr for «Ånden som går». I dag konsentrerer Ildahl seg om filmmanus, seneste bidrag er Hodet over vannet, som også ble filmatisert i Hollywood.

– Fantomet fungerte som skrivekurs. Men han var en svært lite spennende person å skrive om. Selv om du har nærmere 400 år med historie å ta for deg, og historiene utspiller seg over hele verden, er personen Fantomet alltid like prektig. Han hadde ingen mulighet for personlig utvikling, sier Fantomets tidligere tekstforfatter.

Ildahl forsøkte likevel å tøye grensene for seriene. Tidlig på 80-tallet fikk han «fantis» til å gå på LSD, og lurte han inn på horehus i Bangkok.

– Jeg lekte litt med figuren, og tøyde grensene så godt jeg kunne, forteller Ildahl, som skrev under pseudonymet Idi Kharelli.

– Tegneserier var min første kjærlighet, men det er langt bedre betalt å jobbe med film. Jeg følte dessuten at jeg solgte sjelen min litt da jeg skrev for Fantomet. Hele konseptet er jo veldig gammeldags, og ikke så rent lite rasistisk: Ideen om en hvit mann som hersker over en stamme svarte pygmeer stammer jo fra 30-tallet, men har overlevd helt til i dag, avslutter Ildahl.

Opprinnelig publisert i Bergens Tidende i 1997.

6 kommentar

  1. hva er de beste Fantomet-periodene?
    de i svarthvit før 1980 ? (i en vid generell definisjon)

  2. […] Visste du at Tor Bomann-Larsen har skrevet for Donald Duck & Co? Mer her. Mer om Donald Pocket her. Og mer om Mikke Mus her og […]

  3. […] tok turen til Semic/Nordisk Forlag, og imponerte den vesle serieredaksjonen der. Terje Nordberg og Eirik Ildahl i Serie-Fokus ble såpass imponerte at de nærmest sporenstreks la ned sine egne tusjer for heller […]

  4. […] Brødrene skrev historier om Donald, Guffen, Langøre, Snipp og Snapp og Storeulv i hovedrollene, men samarbeidet med forlaget skar seg da Tor skrev en kronikk i Dagbladet om arbeidsmetodene. En hyppig faktor i brødrenes Disney-historier er snø, og hovedverket er fortsettelseshistorien «Reinsdyr i fleng», hvor Donald og nevøene reiser til Finnmarksvidda. For første gang opptrer samer i en Donald-historie, men Donald støter også på en andevond isbjørn midt på Finnmarksvidda. […]

  5. […] 3. Sak om forlaget Dr. Spruce Books, som gir ut «digitalpulp», og er aktuell med ny e-påskekrim fra Eirik Ildahl. […]

  6. […] «Ildahl-serien» står den erfarne forfatteren Eirik Ildahl, kjent for alt fra tegneseriemanus til Fantomet og den episke albumtrilogien Solruns saga på 1980-tallet til filmmanus som Blackout og Hodet […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: