Gåte: Fra diktatur til demokrati (til diktatur igjen?)

Gåte er tilbake: Fredag 6. oktober kommer «Stolt solvår», deres første nye sang på tolv år – etterfulgt av ep-en Attersyn i november og album i april. Og fredag 16. februar spiller de på Rockefeller.

I 2017 er Gåte en trio, bestående av søsknene Gunnhild og Sveinung Sundli og gitarist Magnus Børmark – utfylt med Jon Even Schärer (trommer) og Mats Paulsen (bass) på konserter.

Jeg trodde ikke jeg hadde skrevet stort om gruppa, men en sjekk i arkivene viser at jeg intervju gruppa i 2004 – noe jeg helt hadde glemt.

Opprinnelig var Gåte diktaturet til Sveinung og Gunnhild E. Sundli. Nå har søskenparet sluppet tøylene, og albumet Iselilja er det første barnet født i det ferske demokratiet Gåte.

– Det er skjedd en del ting siden sist, sier Sveinung Sundli i Gåte.

Debutalbumet Jygri (2002) solgte over 45.000 eksemplarer, fikk strålende kritikker og en spellemannpris for beste nykommer. Medlemmene er fortsatt de samme, men gruppen som gikk i studio for å spille inn oppfølgeren Iselilja var allikevel helt annerledes.

– Tidligere var Gåte mitt og Gunnhilds prosjekt. Resten av bandet måtte bare tilpasse seg våre ideer og arrangementer. Det har vært en vanskelig løsrivelsesprosess, og vi har vært gjennom mange valg på veien, men nå er alle i bandet likestilt, forteller Sveinung.

Spenningen var stor før Iselilja ble sluppet denne uken. Kunne trøndergjengen klare det igjen, eller hadde den eksplosive blandingen av rock og folkemusikk mistet nyhetens interesse?

Kritikerne har allerede latt seg trollbinde. «Et selsomt vakkert musikalsk landskap det tar lang tid å frigjøre seg fra,» mente Aftenposten. «Innfrir på alle måter», mente NRK P2s Kulturnytt. «Trønderrockens nye ledestjerner,» skrev Dagbladet. «Et av landets mest spennende band akkurat nå,» lød dommen fra VG. Stavanger Aftenblad mener Gåte er det mest spennende norske folkrockbandet på 20 år.

Historien om Gåte startet med Sveinung og Gunnhild Sundli, søskenparet som vokste opp med kveding, felespill og kappleik, forsvant til rock og lignende hobbyer – før de forente sine røtter og interesser i Gåte.

Bandet har én fot i folkemusikken og én i dagens tunge rock. De har én fot i fortiden og én i nåtiden, noe som understrekes når Gunnhild synger de nyskrevne tekstene til 90 år gamle Astrid Krogh Halse eller Knut Buens «Kjærleik».

– Mye av musikken vår er bygd på gamle folketoner, mens vi skriver ny musikk til tekstene vi får fra Astrid. Det hadde blitt rart hvis jeg skulle sette meg ned for å skrive «nye» folketoner, synes Gunnhild Sundli.

Medlemmene i Gåte har alle svært ulike interesser og referanser, men interessen for folkemusikken er fellesnevneren som binder det sammen. Gitarist Magnus Børmark var svært skeptisk til konseptet da han takket ja til å bli med i Gåte, og faktisk var det sterke tilløp til uvennskap tidlig i bandets historie.

Jygri var et barn av diktaturet til Sundli-søsknene, mens Iselilja er et resultat av en nyslått republikk. Revolusjonen skjedde underveis.

Jygri handlet om låter som var ferdigskrevet før resten av bandet i det hele tatt var inne i bildet, og var bare noe vi måtte forholde oss til. Denne gangen har vi alle vært med hele veien: Fra øvingsrommet via demoene og produksjonen i studio, forklarer Børmark.

Bonus 1: 2004-saken «Hit40 renset for musikk på norsk»

Gåte har solgt 45.000 album, men har aldri vært innom radiolisten Hit40. I år har bare 11 låter med norsk tekst vært på listen, og selv Odd Nordstoga klarte bare å bite seg
fast i tre uker.

Overhøres av radio
I 2002 slo Gåte ned som en bombe i norsk musikkliv med sin blanding av folkemusikk og tung rock.

Debutalbumet Jygri ble belønnet med Spellemannpris og platinatrofé for over 40.000 solgte. Nå vender gjengen tilbake med oppfølgeren Iselilja, og møtes av gode kritikker nok en gang. Men én ting har ikke endret seg: Gåte blir ikke spilt på radio.

– Det var som en sa om oss: «Du trenger et helt fjøs for å sette oss i bås». Vi passer rett og slett ikke inn i de strenge formatene til norske radiostasjoner, sier Sveinung Sundli i Gåte.

Norsk-filter
I 1997 ble det kjent at P4 brukte et «rapfilter», det vil si at låter med rapping ikke ble spilt. I 2004 virker det som radiostasjonene som veier tyngst på Hit40-listen opererer med et norskfilter. Aftenposten har gått gjennom Hit40-listen så langt i år og tendensen er klar: Synger du på norsk, er sjansen minimal for å nå opp.

I forrige uke var «Kjendisparty» av Jaa9 & OnklP eneste norskspråklige låt på listen (i sin niende uke), og i løpet av høsten har de to rapperne bare hatt selskap av «Klapp klapp» med Are & Odin (fire uker) og «24 timer i døgnet» av Kristoffer Joner (ni uker). Selv «Kveldssong for deg og meg» av Odd Nordstoga var bare tre uker på listen.

Situasjonen er slik at vi kan ramse opp alle norskspråklige artister som har vært innom listen i år:

«Dødssøt» av Ravi & DJ Løv (11 uker).
«Å være barn en sommerdag» av Finn Kalvik (2 uker).
«Råka tå ei pil» av Hellbillies (2 uker).
«Mikrobølgeliv» av Hellbillies (2 uker).
«Kom oftere, kom!» av Anne Grete Preus (2 uker).
«Rist med raua» av Side Brok (1 uke).
«Ikke gå» av deLillos (1 uke).

11 låter på ti måneder. Det tilsvarer i snitt én norskspråklig låt i måneden på Hit40.

– Smal og lite nyskapende
– Vi selger 45.000 plater og Odd Nordstoga selger over dobbelt så mye som oss, men når allikevel ikke opp på Hit40-listen. Vi klager ikke, og skiter i om radiostasjonene spiller oss eller ikke. Vi er fornøyd, og uansett mest opptatt av å få spille konserter. Men dette viser vel at formateringen til radiostasjonene i virkeligheten er smal og lite nyskapende, mener Sveinung Sundli.

– Det virker som radioene vil bestemme hva folk vil ha, istedenfor å spille det de ønsker å høre, mener Gunnhild Sundli.

Kanskje Gåte heller får satse på radio i utlandet? Iselilja ble i går sluppet i Finland, mens Sverige og Danmark står for tur etter nyttår.

Fakta – Hit40
* Den ukentlige offisielle spillelisten over hva som spilles mest på norsk radio, utarbeidet for Dagbladet og Grammofonplategrossistenes Forening (GGF).
* Listen er satt sammen ved hjelp av et lyttervektet poengsystem, og er ikke direkte basert på radiokanalenes markedsandeler blant lytterne.
* Hit40 er gjentatte ganger blitt kritisert for å gi et kunstig bilde av radiovirkeligheten, fordi kanaler som NRK Petre, P4 og Radio 1 vektes tyngre enn for eksempel NRK P1.

Bonus 2: Flashback til Alarmprisen 2005. Prisen ble delt ut 2001-07.

Kings of Convenience og Annie er nominert til tre Alarm-priser. Wibutee, Ralph Myerz & The Jack Herren Band, The International Tussler Society, Gåte, Thomas Dybdahl, WE og Euroboys har alle to nominasjoner.

I går kveld ble de nominerte til Alarmprisen 2005 offentliggjort på John Dee i Oslo. Etter at 76 av Norges musikkjournalister har bestemt seg, er det nå opp til deg å stemme på dine favoritter.

– I fjor hadde nettsiden vår 2,1 millioner treff og 380.000 unike stemmer. Jeg regner med at det blir mer i år, for Alarm blir bare større og større, sier Svein Bjørge, daglig leder i Alarm siden den ble stiftet på tampen av 2000.

Da representerte Alarm et lite opprør mot den etablerte Spellemannprisen, men i år er det mange godt etablerte og medieomtalte artister blant de nominerte: Bertine Zetlitz, Gluecifer, Tungtvann, Euroboys, Thomas Dybdahl og Gåte. Kings of Convenience og Annie leder med tre nominasjoner hver.

Overlapping
– Det er blitt endel overlapping med Spellemannprisen, men det som før var alternativt, er nå blitt mainstream. Det er ikke så sterke skiller lenger, sier Bjørge.

Enkelte av årets publikums- og kritikerfavoritter glimrer imidlertid med sitt fravær. At Bjørn Eidsvåg, Maria Arredondo og Kurt Nilsen ikke når opp i Alarm, er ingen overraskelse. MTV-nominerte Maria Mena, vårens hiphopkomet Side Brok og Odd Nordstoga er heller ikke å se. Mest overraskende er det kanskje at Sondre Lerche og sekser-grossisten Sissy Wish må nøye seg med henholdsvis video- og nykommer-nominasjon.

– Innen rock- og popklassen er det veldig mange plater, så her er det også mest kniving om å bli nominert, opplyser Bjørge.

Skilles fra Bylarm
I år blir heller ikke Alarm delt ut under Bylarm, men isteden på en egen fest med konserter fra tre scener på Rockefeller lørdag 5. februar – helgen før Bylarm.

– Det var en felles beslutning. Alarm ble så stort at det tok mye oppmerksomhet bort fra Bylarm-artistene. På lørdagen og søndagen sto det bare om Alarm i avisene, og det syntes vi var uheldig.

De nominerte (vinnere i halvfet)
* Rock
Gåte: «Iselilja»
Motorpsycho Presents: «The International Tussler Society»
Gluecifer: «Automatic Thrill»
Euroboys: «Soft Focus»
WE: «Smugglers»

* Pop
Annie: «Anniemal»
Bertine Zetlitz: «Rollerskating»
Kings of Convenience: «Riot On An Empty Street»
Minor Majority: «Up For You & I»
Thomas Dybdahl: «One Day You’ll Dance For Me, New York City»

* Metal
Red Harvest: «Internal Punishment Programs»
Khold: «Mørke gravers kammer»
Mayhem: «Chimera»
Enslaved: «Isa»
Darkthrone: «Sardonic Wrath»

* Hiphop
Tungtvann: «III: Folket bak nordavind»
Jaa9 & OnklP: «Sjåre brymæ»
Gatas Parlament: «Fred, frihet & alt gratis»
Karpe Diem: «Glasskår EP»
MadCon: «It’s All A MadCon»

* Elektronika
Ralph Myerz & The Jack Herren Band: «Your New Best Friends»
Mental Overdrive: «083»
Snuten: «We Are the Future»
Ost & Kjex: «Some, But Not All Cheese Comes From The Moon»
Illumination: «The Poppy Rocks»

* Jazz
Scorch Trio: «Luggumt»
Lars Horntveth: «Pooka»
Wibutee: «Playmachine»
Susanna & The Magical Orchestra: «A List of Lights and Buoys»
The Thing: «Garage»

* Årets låt
The National Bank: «Tolerate»
Annie: «Chewing Gum»
Jim Stärk: «Morning Song»
Kings of Convenience: «I’d Rather Dance With You»
Euroboys: «One Way Street»

* Live
Gåte
The International Tussler Society
Thomas Dybdahl
Ralph Myerz & The Jack Herren Band
WE

* Video
Ugress: «Manhattan Sapphire»
Sondre Lerche: «Two Way Monologue»
Ravi & DJ Løv: «Dødsøt»
Wibutee: «We Are In Space, So Are You»
Kings of Convenience: «I’d Rather Dance With You»

* Nykommer
Sissy Wish
Bonk
Samsaya
The Beautiful People
Annie

Fakta – Alarm-prisen
* Etablert som selvstendig stiftelse og alternativ til Spellemannprisen i 2000.
* De nominerte avgjøres ut fra stemmer fra norske musikkjournalister.
* Vinnerne avgjøres basert 50/50 på stemmer fra de samme journalistene og stemmer via e-post.

Opprinnelig publisert i Aftenposten.

Én kommentar

  1. […] Gåte, som vender tilbake med sin første låt på 12 år: Hvor blei det av Sissy […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggere like this: